چهره خشن فقر، چهره امیدوار انقلاب! – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۴۲۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

یک پژوهشگر اقتصاد به نام حجت میرزایی با اعلام آماری تکاندهنده از گسترش فقر در ایران گفته که بیش از ۸۰ درصد جامعه روستایی و ۴۵ درصد جامعه شهری استان سیستان و بلوچستان فقیر هستند. شاخص امید به زندگی مردان در سیستان‌ و‌ بلوچستان بین هشت تا ۱۰ سال و بین زنان حدود شش سال کمتر از میانگین کشوری است.

پشت این اعداد و ارقام ظاهرا بیروح، انسانهایی با پوست و گوشت و احساس و عاطفه چه رنجها که نمی برند. انسانهایی که به خاطر چهره تکیده کودکان گرسنه شان حتی شاید برآمدن دوباره خورشید هم برایشان رنج آور است چرا که برایشان تکرار روز دیگری از غم و اندوه و درد و رنج بی پایان است.

این آمار بیروح، حاکی از عمق فاجعه بار تبعیض و ستم مضاعف علیه بخشیهایی از جامعه ایران تحت سلطه جمهوری اسلامی است. وقتی به فقر و گرسنگی و ستم و تبعیض اقتصادی و فاصله فاحش فقر و ثروت در تهران و شیراز و اصفهان نگاه کنیم، به تصویری از فاصله فقر و ثروت، دره عمیق میان فقر و گرسنگی و فلاکت از یکطرف و زندگی لاکچری اقلیت آقازاده های انگل “ژن برتر” از طرف دیگر میرسیم که شاید قابل مقایسه با هیچ جای دنیا نیست. آمار پژوهشگر اقتصادی نشان میدهد که وضع اکثریت عظیم تهیدستان در سیستان و بلوچستان صدها بار حتی دهشتناکتر از تهران و اصفهان و شیراز است. نشان میدهد که زیر سلطه حکومت اسلامی، هر چقدر به مناطق حاشیه ای مثل سیستان و بلوچستان و کردستان و لرستان و خوزستان نزدیکتر میشویم ابعاد و گستردگی و عمق فقر و محرومیت دهشتناکتر میشود.

بی دلیل نیست که خشم و نفرت و انزجار مردم این مناطق علیه جانیان اسلامی حاکم حد و حصر نمیشاسد. بی دلیل نیست که صدای مقاومت و مبارزه در سیستان و بلوچستان علیه حکومت فقر و گرسنگی خاموش شدنی نیست. بی دلیل نیست که توحش حکومت اسلامی علیه مردم مبارز این منطقه حد و حصر ندارد و عملا یک نسل کشی علیه این مردم راه انداخته است.

و بالاخره بی دلیل نیست که طنین انقلاب زن، زندگی، آزادی در این منطقه سرشار از فقر و ستم و خشم و نفرت لرزه بر بارگاه ستم خامنه ای و حکومتش انداخته است. تصورش سخت نیست که وقتی مردم ستم دیده زاهدان شعار میدهند “ما همه اهل جنگیم، حیف که بی تفنگیم”، از چه آینده ای برای جمهوری اسلامی خبر می دهند!

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *