باج دهی به حکومت گروگان گیر – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۴۳۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز ۵ خرداد اسدلله اسدی دیپلمات-تروریست جمهوری اسلامی که به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود، از زندانی در بلژیک آزاد گردید. اسدی دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در اتریش بود و در سال ۲۰۱۸ حین توطئه بمب گذاری در نشست مجاهدین دستگیر شد و رسانه ها در آن زمان خبر دادند که با دستگیری او و دوتن از همکارانش، یک کشتار بسیار وسیع خنثی شده است. این آدمکش جمهوری اسلامی با گروگان بلژیکی اولیویه وندکاستیل که دو سال پیش هنگام یک سفر به ایران دستگیر شده بود، مبادله گردید.

مدتها بود که بحث مبادله اسدی با گروگانها مطرح بود. اعتراضات زیای علیه چنین معامله ای در سطح جهان صورت گرفت. اما دادگاه عالی بلژیک با آن موافقت کرد و نهایتا آدمکش جمهوری اسلامی با گروگان بلژیکی مبادله گردید. این معامله کثیف خشم گسترده ایرانیان خارج کشور را برانگیخت.

دولتهای اروپایی با گروگان گیری اتباعشان، زیر فشار خانواده ها و مردم برای آزادی آنها قرار میگیرند و ساده ترین راهی که برای آزادی گروگانها در پیش میگیرند، باج دهی به این حکومت و آزادی گروگانها از طریق معامله است. اما این احمقانه ترین و ضد مردمی ترین سیاست در برابر تروریسم و گروگانگیری است. واضح است که تسلیم شدن به حکومت گروگانگیر و تروریست، راه را برای گروگانگیریها و اقدامات تروریستی بعدی هموار میکند. با این کار امنیت مخالفین جمهوری اسلامی و مردم این کشورها بیشتر به خطر می افتد. برنده این معامله تنها سیاست تروریستی و گروگانگیری جمهوری اسلامی است. بعید است که دولت بلژیک و دیگر دولتها متوجه نباشند و ندانند که با باج دهی به گروگانگیران خطر عظیمتری را متوجه مردم میکنند. اما آنها با این نوع معامله به یک نتیجه فوری که تخفیف فشار افکار عمومی است، میرسند و به امنیت این مردم در آینده کاری ندارند. این همان جنبه ای است که حکومت اسلامی سالهاست روی آن حساب باز کرده و به باجگیری و گروگانگیریش ادامه میدهد.

ما مردم هم باید روی نفرت عمیق و وسیعی که در میان مردم دنیا علیه جمهوری اسلامی وجود دارد حساب باز کنیم و از این طریق روی دولتهای ارتجاعی فشار بگذاریم که این حکومت کثیف و آدمکش و تروریست را زیر فشار قرار دهند و نه فقط با آن وارد معامله نشوند بلکه آنرا طرد کنند. همراهی و همبستگی مردم دنیا با انقلاب ژینا، بوضوح نفرت جهانی از جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشته است. حکومت اسلامی از این نظر در سطح دنیا بسیار زیر فشار است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *