سفارت باز در عربستان با افق بسته – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۴۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سفارت جمهوری اسلامی در عربستان در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲به طور رسمی بازگشایی شده است. به دنبال اعدام “شیخ نِمر”،آخوند طرفدار جمهوری اسلامی در عربستان، حمله حکومتی به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد به تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۳۹۴ سازمان یافت که فورا توسط عربستان با قطع روابط دیپلماتیک پاسخ گرفت.

این بحران شروع بسیج ایدئولوژیک – سیاسی و تعرض موشکی مستقیم توسط رژیم و غیر مستقیم توسط حوثی های وابسته به رژیم در یمن به تاسیسات نفتی عربستان در خاک این کشور بود. برداشتن تابلوی خیابان کنسولگری عربستان در مشهد و تغییر نام خیابان منتهی به این کنسولگری به نام “شهید آیت‌الله نِمر” یک اقدام سیاسی به منظور بسیج جنبش اسلام سیاسی وابسته به جمهوری اسلامی در سطح منطقه و فرا منطقه ای و همچنین تلاش برای یکدست کردن صفوف داخلی حکومت بود. فریادهای نیروهای سازمان یافته حزب اللهی در ایران با شعار “مرگ بر حکومت آل سعود” نشانی از یک کارزار علیه یک دشمن جدید در خارج مرزهای ایران بود.

نتیجه ۸ سال جنگ نیابتی و حریف طلبیدن مستقیم توسط جمهوری اسلامی، نوشیدن جام زهر دیگر توسط خامنه ای است. طی این مدت جمهوری اسلامی سنگر به سنگر در خاورمیانه عقب نشست و به انزوای بیشتر رانده شد. در عراق در تقابل سیاسی و اقتصادی دست را به عربستان باخت و فشار بر نیروهای شبه نظامی جمهوری اسلامی در عراق وسیع تر از هر زمان شد.

در یمن مجبور شد تن به سازش با عربستان بدهد و حوثی های وابسته به حکومت، نخست وادار به آتش بس با دولت حامی عربستان شده و خواهان مذاکره برای صلح شدند. متعاقب این سلسله عقب نشینی ها، عملیات های مرگبار نظامی توسط این جریان علیه عربستان به مراتب کم و کمتر شد. همچنین در اثنای بازگشایی سفارت نام خیابان “شهید آیت‌الله نِمر” مجدد تغییر کرد و آن بسیج ایدئولوژیک – سیاسی علیه عربستان و آل سعود دود شد و به هوا رفت.

این همه، نتیجه موقعیت زار سیاسی جمهوری اسلامی در ایران است. فروپاشی اقتصادی از یک سو و تعرض بی سابقه مردم به حکومت و خلق یک انقلاب همگانی علیه رژیم از نتایج ملموس این عقب نشینی ها است.  این روند زهرنوشی بی شک وسیعا ادامه خواهد یافت و انقلاب زن زندگی آزادی می رود که در ادامه خود پشت جمهوری اسلامی را به خاک بمالد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *