بازار داغ کلیه فروشی در ایران – میلاد رابعی

مندرج در ژورنال شماره ۴۴۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

فروش کلیه از ۱۲۰ تا ۲۵۰ میلیون در شهرستان‌ها. حسین بیگلری، رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه: کسی که کلیه اهدا می‌کند احتمالاً قصد دارد ماشینی بخرد تا با آن بتواند کار کند یا خانه‌ای رهن و اجاره کند.

روشن است که هر چه این فاجعه رایج‌تر شود قیمت اعضای بدن نیز مانند هر “کالای” دیگر پایین‌تر می‌آید. با قیمت کنونی کلیه تنها می‌توان سرپناهی اجاره کرد و یا برای مدتی شکم خود و خانواده را سیر کرد.

غریزه بقاء و ادامه حیات یکی از مهم‌ترین غرایز مشترک میان انسان و حیوان است. موجود زنده برای حفظ خود و زندگی‌اش دست به هر تلاش و مبارزه‌ای می‌زند. اما شرایط فوق فلاکت‌بار حاکم بر زندگی مردم در ایران کار را به جایی رسانده که انسان‌هایی مجبورند برای حفظ خود و ادامه حیاتشان بخشی از “خودشان” را به حراج بگذارند. بخشی از بدنشان را به تیغ بسپارند تا بخش‌های دیگر را حفظ کنند.

این تراژدی در نوع خود در جهان امروز بی‌نظیر است. فروش اعضای بدن قطعاً اولین انتخاب هیچ‌کس نیست، انسان تنها وقتی دست به چنین کاری می‌زند که مطلقاً هیچ روزنه امیدی برای تأمین معاش خود نداشته باشد. آن‌چه از فروش اعضای بدن عاید فروشندگان می‌شود چنان مبلغ ناچیز و بی‌ارزشی است که سیاهی این فاجعه را صدچندان می‌کند. این مبلغ حتی کم‌تر از درآمد چند روز هیولاهایی است که مسئول مستقیم چنین فجایعی در جامعه هستند. شاید حتی کمتر از یک‌دهم قیمت ساعت فلان وزیر یا خرج خوشگذرانی یک‌شب آقازاده‌های دزد و مفت‌خور باشد.

حکومت اسلامی و تک‌تک سران ریز و درشت آن در ایجاد این وضعیت هم مسئول و هم در این فاجعه اجتماعی ذی‌نفع هستند. اقتصاد فروپاشیده رژیم در کنار دزدی‌های میلیاردی و اختلاس‌های بی‌پایان چنان شرایط اقتصادی دهشتناکی را برای اکثریت مردم رقم‌ زده که هر روز باید نگران سیر کردن شکم خود و خانواده‌شان باشند. خرید و فروش اعضای بدن به تجارتی خونین اما پر سود تبدیل شده که مثل سایر عرصه‌ها ردپای اعوان و انصار رژیم را می‌توان در آن یافت. واسطه‌هایی که گیرنده و فرستنده اعضا را به‌هم معرفی می‌کنند و نوبت‌ها را جابه‌جا می‌کنند بخشی از این تجارت کثیف هستند.

این درجه از اختلاف طبقاتی و فقر فزاینده قابل دوام نخواهد بود. انقلاب جاری در ایران طومار تمام این نابرابری‌ها و اجحافات را برای همیشه در هم خواهد پیچید، انقلابی که طنین گام‌های آن را می‌شنویم، انقلاب زن، زندگی، آزادی!

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *