استقبال “گرم” از رئیسی در تبریز! -کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۴۴۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دیروز جمعه ۱۹ خرداد رئیسی به آذربایجان شرقی سفر کرد تا از “موفقیتهای دولتش” سخن بگوید. روزنامه های دولتی “استقبال گرم” از رئیسی را تیتر زدند و صحنه های گزینشی ای از استقبال جمعیتی کرایه ای از رئیسی را بازتاب دادند. اما کانالهای مستقل متعددی ویدئوها و صحنه های شعار دادن علیه رئیسی و حکومت و درگیری مردم با نیروهای انتظامی در تبریز را بازتاب دادند که مردم شعار مرگ بر رئیسی سر میدهند و نیروهای انتظامی وحشیانه با باتوم و چوب به مردم حمله میکردند. درگیری ها بسیار شدید بود. مردم بشدت در برابر سرکوبگران مقاومت میکردند و شعار “دشمن ما هینجاست دروغ میگن آمریکاست” و امثال اینها را سر میدادند. وحشیگری نیروهای حکومتی خشم مردم را بیشتر دامن زده بود. در یک صحنه زنی روی زمین افتاده بود و مردم سپر دفاعی ای در مقابل نیروهای انتظامی در اطراف او ایجاد کرده بودند. در صحنه های دیگری نیروهای انتظامی توسط مردم عقب رانده میشوند. فریاد و شعار و اعتراض و فحش به حکومتیان در هم تنیده شده بود.

با انقلاب ژینا فضای جامعه به نقطه بی بازگشتی رسیده است. گفتمان سرنگونی همه جا جاری است. حجاب اسلامی به میزان زیادی دور انداخته شده است. جمهوری اسلامی تقلا میکند اوضاع را آرام و عادی جلوه دهد. اما هر روز در چندین نقطه کشور اعتراضات گُر میگیرد و حتی فضای اعتراضات “صنفی” نیز بشدت سیاسی و ضد حکومتی شده است. در این فضا اختلافات در درون حکومتیان نیز شدت یافته است. آنها نسبت به خشم مردم به یکدیگر هشدار میدهند.

دست اندرکاران حکومت هرجا که جرات میکنند به میان جمعیت بروند با خشم مردم مواجه میشوند. دره ای عمیق میان مردم و حکومت ایجاد شده است که پُر شدنی نیست. مردم میگویند “دشمن ما همین جاست..” و خامنه ای هم میگوید “اینها اراذل و اوباشند”. سرانجام چنین جنگ و شکاف عمیقی روشن است. حکومت منفور با رئیس جمهور و رهبر و تمام قوانین و دم و دستگاهش باید گورشان را گم کنند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *