صنعت مذهب و بحران کمبود برق – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۴۴۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در حالی که مردم ایران زیر سیطره حکومت اسلامی با بحران برق روبرو هستند و متصدیان امور از طریق تبلیغات گسترده همراه با تهدید به قطع برق “مشترکان پر مصرف” مردم را به صرفه جویی در مصرف برق دعوت میکنند، برق مساجد، حسینیه‌ها، مؤسسات قرآنی، دارالقرآن‌ها، حوزه‌های علمیه، گلزارهای شهدا، امامزاده‌ها و اماکن مذهبی مجانی است. این اماکن همچنین از پرداخت حق انشعاب آب و فاضلاب، گاز و عوارض معاف هستند. بعلاوه، سالانه دست‌کم ۳۰۰ میلیارد تومان نیز به‌طور مستقیم به مساجد و “اماکن مقدس” کمک می‌شود و همچنین امسال شوراهای برنامۀ استان‌ها موظف به پرداخت ۱۵۸ میلیارد تومان به این مراکز تولید و پخش خرافات از طریق اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود هستند.

پیشتر، علی لاریجانی، رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی، در توجیه چنین عملی گفته بود “برای این‌که مساجد جاذبه داشته باشند، باید پرنور و پرفروغ باشند. این حداقل کاری است که می‌شود کرد.” صد البته این اعتراف به کسادی بازار این مراکز جهل و کودک آزاری و زن ستیزی است. اما مهمتر از آن، این نشانه صحت این ادعا است که دین و مذهب اموری نه اُخروی که صنایعی مادی و زمینی هستند. در جهموری اسلامی اما به طور اخص مساجد و مراکز دینی بخش جدایی ناپذیری از شبکه اقتصاد مافیایی مبتنی بر رشوه خواری، باندبازی، زمین خواری و دزدی های میلیاردری حاکم بر کشورند.

این دزدی چند صد میلیاردی در روز روشن و پیش روی همه در حالی صورت می گیرد که بخش های گسترده ای از مردم از جمله کارگران، معلمان، بازنشستگان، پرستاران و کار کنان جامعه حقوق های زیر خطِ (حتی رسمی) فقر دریافت می کنند و با بحران معیشتی دست بگریبانند و اعتراضاتشان با باتوم و گاز اشک آور و ساچمه و دستگیری و شکنجه و زندان پاسخ می گیرد.

شبکه مساجد و مراکز دینی، همانند کلیت جمهوری اسلامی، عامل تولید فقر و فلاکت عمومی و بحران جاری کمبود برق هستند. باید در مقابل این دزدی کلان ایستاد. اگر دولت قادر به تولید برق مجانی است باید آنرا در اختیار شهروندان قرار دهد. خودداری از پرداخت قبوض آب و برق و گاز و مطالبه دریافت رایگان این خدمات میتواند به جنبشی گسترده مبدل گشته و به اعتلای انقلاب جاری یاری برساند. با پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی کل بساط صنعت تولید جهل و خرافات نیز در هم پیچیده خواهد شد و به زباله دان تاریخ خواهد پیوست.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *