به بهانه استعفای محسن رضایی – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۴۴۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

خبرگزاری تسنیم از کناره‌گیری محسن رضایی از مقام معاونت اقتصادی ابراهیم رئیسی خبر داد.

یک اقتصاد ورشکسته را می شود دوباره سرپا نگهداشت و مهار بحران اقتصادی هم ناممکن نیست. به این منظور هم حکومت و هم جامعه باید به راه حلهای امتحان پس داده تن بدهند تا اقتصاد سرمایه داری بتواند موقتا از بحران مزمن اقتصادی خلاص شود. به چند دلیل مشخص این اتفاق در  ایران نخواهد افتاد.

بحران اقتصادی جمهوری اسلامی در درجه اول سیاسی است. کوبیدن بر طبل “ شیطان بزرگ” بی ثبات کردن منطقه و حمایت گسترده از تروریسم جهانی اسلام سیاسی، باعث انزوای هر چه بیشتر جمهوری اسلامی در جهان شده است. تحریم های وسیع اقتصادی و عدم امکان برداشت میلیاردها دلار از پولهای بلوکه شده و عدم دریافت وام از صندوق بین المللی پول، باعث عمیق تر شدن بحران اقتصادی جمهوری اسلامی است.

به دلیل دستوری بودن اقتصاد و سیاست در جمهوری اسلامی، سرمایه جهانی تمایلی به سرمایه گذاری در صنایع کلیدی در ایران ندارند و این خود باعث انزوای بیشتر جمهوری اسلامی است. سرمایه داری حاکم بر ایران امکان رقابت با دیگر کشورها را ندارد. صادرات نفت و فرآورده های پتروشیمی در کمترین حد ممکن و آن هم عموما قاچاقی صورت می گیرد.

در داخل کشور به دلیل تناقض آشکار ایدئولوژی اسلامی با فرهنگ و باورهای مدرن جامعه، این روبنای فرهنگی و سیاسی مذهبی منظما زیر ضرب مبارزات مردم قرار دارد. به این منظور جمهوری اسلامی حتی یک روز آب خوش از گلویش پایین نرفت و دائما با مردمی روبرو است که در تمامی لحظات زندگی با حکومت در حال نبرد اند.

حل بحران اقتصادی مستلزم یک یورش تمام عیار به مردمی است که در برابر حکومت مستاصل و مرعوب شده باشند و تن به هر خفت و خاری بدهند. تحمیل فقر و فلاکت در ایران هر چند که بسیار گسترده است، اما جامعه علیه همه راه حل های ناموجود و موجود جمهوری اسلامی شدیدا دست به مقابله زده است. این رو درویی تمام عیار مردم با جمهوری اسلامی به یک انقلاب ریشه ای علیه حکومت تبدیل شده است. با این اوصاف جمهوری اسلامی هیچ راهی برای ادامه حیات ندارد. هر بحران، زنجیره ای از بحران های دیگر را به دنبال خواهد داشت تا انقلاب تکلیف این رژیم را روشن کند.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *