“روحانیان” و بانیان مشکلات مردم – جلیل جلیلی

مندرج در ژورنال شماره ۴۴۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اخیرا محمدجواد علوی بروجردی گفته است: ”ما باید در فقه خود بازنگری کنیم، متاسفانه مهاجرت از کشورهای شیعه‌نشین بسیار زیاد است، بسیاری از مردم باعث و بانی مشکلات را روحانیان می‌دانند و لذا به روحانیت نظر خوبی ندارند و حتی به ائمه هم گاهی انتقاداتی دارند، فقه اسلامی برای انسان حقوق و کرامت قائل است. . .“

این قبیل صحبتها که این روزها از زبان سران و بنیانگذاران حکومت اسلامى بگوش میرسد، از یک طرف اعتراف آشکارى است بر شکست و پایان حکومت اسلامى در ایران و از طرف دیگر تلاش عبثى است براى نجات اسلام.

در جواب به این قبیل خزعبلات  لازم است گفته شود: شما نه تنها باید در فقه خودبازنگرى کنید بلکه باید قبول کنید که باورهاى شما نه مربوط به عصر علم و دانش و تمدن، بلکه مربوط به دوران جهالت بشر است و دیگر کسى در ایران برای چنین باورهایى تره خورد نمیکند.

مهاجرت از کشورهاى اسلام زده، از جمله به این خاطر زیاد است که مردم این کشورها نمیخواهند و نمیتوانند فشار قوانین و آداب و رسوم اسلامى را تحمل کنند و اجازه دهند زندگى و آینده شان بیش از این به تباهى کشیده شود. مردم بدرست حکومت اسلامى را باعث و بانى مشکلات خود میدانند و بدرست از همه شما و پیشینیان و ائمه تان و دین و آیین تان متنفرند. دین و آیین شما با حقوق و کرامت انسانى در تناقض است. اعدام ها و سنگسارها، شکنجه ها و تجاوزات جنسى، اسیدپاشى ها بر صورت زنان و گلوله بر قلب و چشم معترضین و بریدن دست و ناقص العضو کردن ”مجرمین“ در ۴۴ سال گذشته اثباتى است بر این مدعا. و اسلام واقعى چیزى جز این نبوده و نیست.

ولى یک چیز در گفته هاى این مرجع دینى حقیقت دارد؛ ”عمل به اخلاقیات در جوامع غربی بیشتر از جوامع اسلامی است.“ دلیل اش این است که در ”جوامع غربى“ دست دین و مذهب از حکومت و دخالت در زندگى اجتماعى محدود شده است. و بدرجه اى که این جوامع خود را از سلطه دین و مذهب رها ساخته اند به همان درجه حرمت و کرامت انسانى جایگزین بندگى و عبودیت الهى شده است.

یکى از اهداف انقلاب زن زندگى آزادى هم پایان دادن به دخالت مذهب و صاحبان دین در زندگى مردم و تحقق بخشیدن به حرمت و کرامت انسانى شهروندان است.

 

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *