خلق دوباره تروریسم اسلامی – سیامک بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

پژوهشکده سوفان: “مبارزه با تروریسم دیگر اولویت اول کشورهای غربی نیست”.

 

مرکز پژوهشی سوفان(The Soufan Center) از اتاق فکرهای ‌آمریکایی است که تحقیقات گسترده‌ای درباره عملکرد سازمانهای تروریستی – اسلامی در منطقه خاورمیانه دارد. می‌گوید استراتژی اکثر کشورهای غربی بر مقابله و رقابت با چین و روسیه و جنگ اوکراین متمرکز است و مبارزه با تروریسم دیگر اولویت اول آنها نیست. هشدار می‌دهد تهدیدهای تروریستی در افغانستان یادآور دوران پیش از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ است.

هشدار مؤسسه سوفان، درست پس از پایان برگزاری نشست محرمانه، نمایندگان امارت اسلامی طالبان با نهاد “اسلو فوروم” در هفته گذشته در اسلو که پشت درهای بسته توسط وزارت امور خارجه نروژ به نیابت از آمریکا و هم‌پیمانان ناتو برگزار شد، منتشر می‌شود.

حقیقت این است که طالبان و دیگر سازمانها تروریستی اسلامی مستقیما و یا با واسطه آمریکا برای بحران آفرینی و جنگ‌‌های نیابتی توسط دستگاه‌های نظامی و امنیتی تشکیل شده‌‌اند. حتی هنگامی که افسار پاره کرده‌‌‌اند و علیه منافع آمریکا شاخ و شانه کشیده‌اند کماکان مورد حمایت باقی مانده‌اند. طالبان نمونه بارز یکی از همین سازمانهای تروریستی اسلامی است که دو بار توسط آمریکا خلق شده است و تحت نام امارت اسلامی طالبان به قدرت دولتی دست یافته است.

آنچه برای غرب خطر تروریسم نامیده می‌شود. به خطر افتادن منافع ‌آنها توسط همین مارهایی است که در آستین پرورده‌اند. اما برای میلیونها مردمی که زیر چکمه‌‌های توحش تروریسم اسلامی قربانی می‌شوند به معنای نابودی تمام و کمال مدنیت و هر‌آنچه دستاورد و تمدن بشری و آزادی‌های فردی و اجتماعی خوانده می شود است. جهنمی که زنان بیرحمانه اولین قربانیان قساوت ‌آن هستند. میلیونها مردم منطقه ملعبه دست این استراتژی نکبت بار، در این جنگ نابرابر شده‌اند.

وقتی آمریکا هیولای طالبان را مجددا به قدرت بازگرداند. همکاری طالبان با القاعده، جنبش اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و داعش برای آمریکا محرز بود. مشخص بود که به سرعت همه این جانیان تروریست زیر بال و پر طالبان، سربازگیری خواهند کرد و سازمان یافته‌تر گسترش خواهند یافت. نمونه بارز ‌آن پایگاه‌‌های القاعده ‌در افغانستان در ننگرهار، نورستان، زابل، بادغیس و هلمند است.

سرمایه‌داری عصر حاضر جز با توسل به جنگ و تروریسم، بحران آفرینی سیاسی و اقتصادی نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. آنچه وضعیت نفرت‌آنگیز کنونی را دگرگون خواهد کرد. آلترناتیو انسان محور و سوسیالیستی است که با اتکا به حضور اعتراضی قدرتمند جامعه همه این سیاست‌بازیهای پلید و ضد بشری را به هم خواهد ریخت.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *