طالبان همان طالبان، اسلام همان اسلام-میلاد رابعی

مندرج در ژورنال شماره ۴۵۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در پیامی که به مناسبت عید قربان صادر کرده است به فرامین ارتجاعی پیشین خود در مورد حقوق زنان، اجرای حدود و قصاص پرداخته و آنها را در چارچوب “شریعت اسلامی” خوانده و تاکید کرده است که به دیگران “اجازه نمی‌دهیم که تحت هیچ بهانه و عنوانی در مسائل داخلی ما دخالت نمایند.”

در روزهای نخست حکومت طالبان “جدید” سرانش برای کسب وجهه بین‌المللی و به‌رسمیت شناخته شدن از سوی دولتهای مختلف مجبور به نرمش در گفتار و اعمال خود بودند و اعلام می‌کردند که این طالبان آن طالبان قبل نیست. دولتهای غرب و مشخصاً آمریکا هم با ارائه چنین تفسیری مشکلی نداشتند تا بتوانند خروج خود از افغانستان و معامله با طالبان را توجیه کنند. اما مردم و نیروهایی که صابون اسلام سیاسی به تنشان خورده بود، آن مردمی که برای فرار از دست طالبان از هلی‌کوپترها آویزان می‌شدند یقین داشتند که هیچ تغییری در ماهیت طالبان اتفاق نیفتاده و اساساً نمی‌تواند اتفاق بیفتد.

اکنون شرایط تغییر کرده و حاکمان اسلامی افغانستان هیچ دلیلی برای پرده‌پوشی و ظاهرسازی ندارند. رهبر طالبان ابراز رضایت کرده که اجرای “حدود و قصاص” را “حالا با چشم سر مشاهده می‌کنیم.” بساط اخراج زنان از مشاعل عمومی، شلاق، تعزیر (یعنی شکنجه)، اعدام با شلیک مستقیم به سر، سنگسار و اجرای سایر حدود اسلامی و احکام الهی دوباره به راه افتاده است. این جریان درست همانند برادر خلف خود جمهوری اسلامی، پتانسیل عظیمی برای جنایت و خون‌پاشیدن به پیکره بشریت دارد. حکومت‌های اسلامی مستقل از تفاوت‌های ظاهریشان، همگی ریشه در قوانین و احکام و جزمیات اسلام دارند و هر چه در پراتیک کردن این قوانین کوشاتر باشند، خون بیشتری می‌ریزند و جنایت بیشتری می‌کنند.

اما جامعه افغانستان همان جامعه پبش از تسلط مجدد طالبان نیست وعلیرغم تمام ستمها و رنجها، در سالهای گذشته بیشتر به حقوق خود آشنا شده و به بخش‌هایی از آن نیز دست‌یافته بود. زنان در آن سال‌ها به‌درجاتی در فعالیت‌های اجتماعی سهیم بودند و زندگی بدون طالبان را تجربه کرده‌اند. همه اینها باعث شد که مخصوصا زنان جسورانه در مقابل طالبان مقاومت و مبارزه کردند. انقلاب زنانه ایران هم درس‌های زیادی برای زنان افغانستان به‌همراه دارد. چیزی که شرایط فعلی را متمایز از قبل می‌کند همین آگاهی مردم و مقاومت و مبارزه ای است که مردم علیه طالبان نشان دادند.

شکست دادن این نسل نه تنها برای طالبان قطعاً به‌سادگی قبل نخواهد بود بلکه امید برای مقاومت و مبارزه علیه طالبان هم بسیار بیشتر از گذشته است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *