دو اتفاق، یک نتیجه – آذر پویا

مندرج در ژورنال شماره ۵۰۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اینروزها دو واقعه مهم در برخی کشورها در جریان است. از طرفی مسابقات جام جهانی فوتبال زنان مدتی است شروع شده و هم اکنون در استرالیا و نیوزیلند در حال انجام است. واقعه دیگر، تلاش برای سازماندهی اعتراضات گسترده جهانی در سالروز قتل مهسا، ژینا امینی است.

قتل مهسا بدست قاتلان جمهوری اسلامی جرقه ای شد که به خرمن خشم فرو خورده و فشرده شده هزاران زن و مرد جان به لب رسیده و تشنه آزادی فرود آمد. شعله های سرکش این آتش خشم خیلی سریع به اقصی نقاط دنیا رسید و همدلان را همراه خود کرد. از جمله هواپیمای حامل تیم فوتبال زنان برزیل با حمل بنری با تصویر مهسا و دو شعار “هیچکس نباید مجبور به پوشیدن روسری شود و هیچکس هم نباید به‌خاطر گفتن این حرف اعدام شود”، در فرودگاه استرالیا به زمین نشست و توجه همگان را بخود جلب نمود.

نکته قابل توجه در این دو اتفاق همبستگی و همراهی انسانهائی است که هیچوقت همدیگر را ندیده اند و یکدیگر را نمیشناسند ولی دردها و مسائل مشترکشان چنان آنها را بهم نزدیک کرده که گوئی در یک محله با هم زندگی کرده اند.

در گزارشی از سایت رادیو فردا آمده است:گرچه فیفا همچون جام جهانی مردان، تبلیغ و فعالیت سیاسی برای تیم‌های ورزشی حاضر در بازی‌های استرالیا و نیوزیلند را هم ممنوع کرده، ولی در مجموع زن‌ها در دور زدن این ممنوعیت‌ها موفق‌تر بوده‌اند؛ امری که صرفاً به این دوره هم برنمی‌گردد.” 

کاپیتان تیم آلمان با بازوبندی در مخالفت با خشونت علیه زنان به میدان آمد. و کاپیتان تیم نیوزیلند هم با رنگین کمانی کردن ناخن هایش توجهات را به تبعیض علیه آنها جلب نمود.

مارتا ویرا داسیلوا (مارتا)، بازیکن تیم برزیل در پایان فینال بازی‌های سال ۲۰۰۷ چشم در دوربین‌ها دوخت و از “جهنمی” که به‌عنوان یک زن طی کرده تا بالاخره توانایی‌اش را به رسمیت بشناسند، سخن گفت. مگان رپینو، ستارۀ سرشناس تیم آمریکا نیز در زمینه دفاع از حقوق سیاهان پوستان و همجنسگرایان چهره شناخته شده ای است.

مارتا و تیم همراهش امسال نیز در اقدامی سیاسی، با حمل عکس مهسا و شعارهای رادیکال بر پیکر هواپیما، توجهات را به انقلابی که در ایران در جریان هست و تاثیر جهانی آن و همینطور ضرورت حمایت از مبارزات مردم ایران جلب کرده و نشان دادند که انسانیت مرز نمی شناسد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *