ماه محرم و نقض حقوق کودک – سیما امینی از ایران

مندرج در ژورنال شماره ۵۰۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

ماه محرم را شاید بتوان یکی از عذاب آورترین ماهها برای کودکانی دانست که در کشورهایی مثل ایران، عراق و پاکستان زندگی میکنند.

در ایران برنامه های تلویزیون جمهوری اسلامی همواره حالتی حزن آلود دارند، از یک هفته مانده به شروع محرم تا آخر ماه صفر به شدت ملال آورتر هم میشوند. برنامه کودک هم از این قاعده مستثنی نیست. در این دو ماه تقریبا کلیه موسیقی های شاد و برنامه های خنده دار از تلویزیون حذف میشوند. از برنامه کودک ویژه این ماه و لباسهای سیاه و تیره بر تن مردم و یا پارچه های عزای آویزان درکوچه و خیابان گرفته تا انواع مراسم سینه زنی و زنجیرزنی و نوحه خوانی و مراسم عزاداری برای شیرخوارگان حسین و علی اصغر و غیره، همه و همه، فضایی سراسر حزن آلود و غم انگیز همراه با گریه را در جلوی دیدگان کودک قرار میدهند که نوعی شکنجه روحی است و هضمش برای ذهن و روان یک کودک بسیار مشکل است. تازه این همه ماجرا نیست، در بعضی کشورها قمه زدن و ایجاد شکاف در پیشانی کودکان و حتی نوزادان جزیی از مراسم عزاداری حسین در روز عاشورا است که صحنه های دلخراشی را می سازد.

این فضا و تحمیل اعتقادات خرافی به کودکان بویژه در این ماه محرم، باعث آسیب‌های روانی و روحی کودکان میشود. کودکانی که چه با حضور در مراسمهای عزاداری و یا تماشای آنها در تلویزیون شاهد صحنه های ترسناک و خشونت آمیزی هستند که بر روان پاک و ساده آنها خراشهای عمیقی وارد می کند.

باید به این کودک آزاری پایان داد. کودکان را نباید در این مراسهای خرافه و وحشت و خون شرکت داد. کودک مذهب ندارد. دست مذهب باید از زندگی کودکان کوتاه شود. زندگی شاد و بدون دخالت مذهب، توام با رفاه و آسایش، حق همه کودکان است.

یکی از اهداف بزرگ انقلاب زن زندگی آزادی، رسیدن به جامعه انسانی است که حقوق کودکان در آن تضمین باشد. با دفاع از حقوق کودک و مبارزه علیه خرافات مذهبی ضدکودک، که رژیم تلاش در تقویتشان دارد، این انقلاب را تقویت کنیم.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *