گندم، رودخانه و نفس های آخر! – مصطفی صابر

مندرج در ژورنال شماره ۵۰۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

همه میدانند که آمارهای جمهوری اسلامی خصوصا آمار اقتصادی، مثلا در مورد تورم و غیره، اعتباری ندارند و غالبا دستکاری میشوند. اما فریدون عباسی نماینده مجلس و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی مشکل رژیم با آمار و اطلاعات را در سطح دیگری بیان کرد. وی روز دوشنبه ۳۰ مرداد گفت که هرگونه داده اقتصادی و یا داده های مربوط به مسائلی نظیر میزان ذخایر گندم و ذخیره سدها و آب رودخانه “امنیتی” است و نباید در اختیار “دشمن” گذاشته شود!

این حکایت سیستمی است که از لحاظ اقتصادی بر دزد سالاری و رانت خواری مشتی آیت الله های میلیاردر و قداره بندانشان استوار است و از لحاظ سیاسی جز سرکوب کل جامعه و امنیتی کردن و اعدامِ همه چیز، تکیه گاهی ندارد. برای چنین رژیمی همه چیز امنیتی است و در هر گوشه ای “دشمن”، یعنی هر کسی جز خود حضرات، در کمین است. و ممکن است مثلا از علنی شدن آمارهای دستکاری شده بانک مرکزی خودشان هم “سوء استفاده” کند. جمهوری اسلامی براستی از سایه خودش هم وحشت دارد.

اما چه شد که آمار گندم و رودخانه “امنیتی” شد؟ اینرا باید در سایه مرگی دید که انقلاب زن زندگی آزادی بر سرتاپای رژیم افکنده است. این صدای نفس های آخر این رژیم است که نه فقط در امنیتی شدن گندم و دیگر یاوه گویی های مقامات ریز و درشت حکومت بلکه همینطور در تقلاهای مذبوحانه برای مقابله با بی حجابی زنان، در سیل دستگیری های اخیر فعالان سیاسی و فشارهایی که بر خانواده های جانباختگان و همینطور دانشجویان برای ممانعت از گرامیداشت سالگرد انقلاب ژینا مهسا وارد میکند، همه جا میشنویم.

انقلاب زن زندگی آزادی در تداوم خود جسد متعفن جمهوری اسلامی را از سر راه مردم ایران کنار خواهد زد و جامعه نوینی را پدید خواهد آورد که از جمله در آن اصل شفافیت و علنیت و حق دسترسی مردم به تمامی آمار و اطلاعات برقرار است.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *