وزیر فرهنگ اسلامی و معجزه تغییرنام – میلاد رابعی

مندرج در ژورنال شماره ۵۰۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

وزیر ارشاد جمهوری اسلامی اعلام کرد که دولت قصد دارد نام وزارتخانه متبوعش را “متناسب با نگاه بلند انقلابی” تغییر دهد. او افزود: “اگر این تغییر نام در مجلس تصویب شود، تغییر مهمی برای تحقق رویاپردازی‌ها و جهت‌گیری‌ها که لازمه حوزه فرهنگ و هنر است، صورت می‌گیرد.”

در سخنان جناب وزیر پیش از هر چیز تصور این‌که با تغییر نام پدیده‌ای می‌توان کارکرد و ماهیت آن را نیز تغییر داد، به قدر کافی نشان از شعور و فهم نداشته ایشان است. آن‌چه مهم است عمل‌کرد و کارنامه سیاه این وزارت‌خانه در سانسور و بستن دهان‌ها، شکستن قلم‌ها و قلم‌کردن دست‌ها است.  آیا قرار است سانسور در حکومت اسلامی برداشته شود؟ آیا قرار است به نهاد دیگری محول شود؟ و مهم‌تر از همه این‌که چه نام معجزه‌آسایی قرار است جانشین نام فعلی شود؟ این‌ها همه سؤالاتی هستند که آقای وزیر پاسخی برای آن‌ها ندارد.

در همین هفته های اخیر شاهد صدور احکام مضحک و توهین‌آمیزی علیه کارگردان سینما، سعید روستایی، بودیم و چند روز بعد خبر رسید که رشته سینما و مجسمه‌سازی از فهرست دانشکده هنر حذف شده‌اند. از نوع برخورد با بازیگران و سایر سلبریتی‌ها در آغاز انقلاب نیز همگی مطلعیم. ایشان درست در کوران بایکوت سینمای ایران توسط اکثر بازیگران و فیلم‌سازان، از رونق و شکوه سینما در این دوره سخن می‌گوید.

حال بر بستر چنین شرایطی و با توجه به چنین سخنانی این تغییر نام جز یک مانور تبلیغاتی برای رهایی از بن‌بست و رکود، چه کارکرد دیگری می‌تواند داشته باشد؟!

سانسور و ممیزی توسط هر نهادی و تحت هر نامی که اعمال شود، جزء ذاتی و جدا نشدنی حکومت اسلامی است. این حکومت از روز اول دشمن فرهنگ و هنر مدرن و پیشرو بوده و هست و تلاش‌هایش برای بومی‌ – بخوان اسلامیزه کردن – هنر و تئاتر و سینما همگی با شکست مواجه شده است. از دیگر سو و درهمین سال‌ها هنرمندانی در عرصه‌های مختلف هنری با تلاش و خلق آثار گوناگون به جنگ این فضای اختناق و سانسور رفته‌اند. خصوصاً در سال‌های اخیر و با گسترش مدیای اجتماعی آثار هنری خود را راحت‌تر در اختیار جامعه قرار داده‌اند.

جامعه تشنه تنفس هوای تازه‌ است. از هنر حکومتی و جشنواره‌های دولتی بیزار است و آخرین محصولات هنری جهان را دنبال می‌کند و به آن علاقه نشان می‌دهد. با سرنگونی حکومت اسلامی، فعالیت خلاقانه هنری نیز از بند رها خواهد شد و نیروی بالقوه عظیمی به حرکت در خواهد آمد.

 

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *