دادگاه کارگران آق‌‌دره امروز برگزار میشود – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۵۳۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

امروز پنجم مهرماه دادگاه ۶ کارگر معترض معدن تراورتن آق‌دره در استان آذربایجان غربی برگزار میشود. اتهامات این کارگران “اخلال در نظم عمومی”، “اقدام علیه امنیت داخلی کشور” و “آدم ‌ربایی” است. آنها در جریان یورش سرکوبگران حکومت به تجمع اعتراضی کارگران معدن آق‌دره و مردم این روستا در مرداد ماه بازداشت شده اند. شش کارگر بازداشتی آق‌دره باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند. حمایت مردم در منطقه و اعلام همبستگی چند هزار کارگر شاغل در معادن آق‌دره میتواند فشار موثری برای آزادی این کارگران باشد.

معادن آق‌دره معادنی سرشار از ثروت هستند که دارو دسته های حکومتی آنها را در قبضه دارند و با استثمار حداکثری حکم میرانند. قراردادهای موقت و اخراج کارگرن در پایان هر فصل کاری، استخدامهای گزینشی از خودی ها و سرکوب هر صدای اعتراضی که بلند شود، سیاست جاری در این منطقه است. معدن تراورتن یکی از همین معادن است که عباس و مجید نیری دو برادر و عضو سپاه پاسداران صاحبان آن هستند.

اعتراضات کارگران معدن تراورتن آق‌دره امسال بدنبال اخراج تعدادی از کارگران فصلی این معدن به بهانه “عدم فعالیت در زمستان” آغاز شد. حال آنکه در شروع کار وعده استخدام ۲۸۵ نفر از مردم روستا داده شده بود ولی عمل نشد و بیشترین استخدامها از خودی هایشان صورت گرفت. بعلاوه تاثیرات مخرب زیست محیطی معدن و آلودگی آب آشامیدنی به مواد معدنی موضوع اعتراضی دیگر مردم منطقه است.

از همین رو در هشتم مرداد کارگران فصلی اخراجی معدن تراورتن در همراهی با مردم روستا تجمع اعتراضی داشتند که با حمله وحشیانه نیروهای انتظامی روبرو و تعدادی بازداشت شدند.  سحرگاه روز بعدش نیز بیش از یکصد نیروی انتظامی و گارد ویژه  به آق‌دره یورش بردند و با ضرب و شتم و مجروح کردن مردم تلاش کردند فضای رعب را تشدید کنند.  دست آخر هم ۳۲ نفر بازداشت شدند. ۲۶ نفر آنها با قید وثیقه آزاد و شش نفر دیگرشان در زندان ارومیه باقی ماندند و اکنون  تحت محاکمه قرار دارند. خانواده های بازداشت شدگان و مردم روستا پیگیر وضع شش کارگر بازداشتی هستند.

معدن آق‌دره نمونه ای از بساط چپاول و غارت حکومت در محیطهای کار در پرتو  قانون کار و در همیاری نیروهای سرکوب است. این بساطی است که امروز کل جامعه با فریاد زن زندگی آزادی علیه اش به پا خاسته و میخواهد به صد سال بربریت و استثمار حاکم خاتمه دهد. جمهوری اسلامی باید گورش را گم کند و برود.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *