دفاع از شان و کرامت انسانی – سهیلا دالوند

مندرج در ژورنال شماره ۵۳۶ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

۲۵ تن از فعالان حقوق زنان، یک سال پس از بازداشت الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو روزنامه‌نگاری که به‌دلیل انتشار گزارش‌هایی از جان‌باختن و خاکسپاری مهسا امینی بازداشت شده‌اند، یادداشت‌هایی را درباره و برای آنها نوشته‌‌اند.

این فعالان حقوق زنان به نقش مهم این دو روزنامه‌نگار درباره آنچه بر سر حجاب بر زنان ایران رفته و می‌رود، با روایت ماجرای مهسا ژینا اشاره کرده‌ و آنها را “قابِلِگان یک جنبش انقلابی” نامیده‌اند. در بخشی از این یادداشت‌ها آمده است: نیلوفر و الهه محمدی یکی از آنهایی هستند که سر بزنگاه، درست در میانه زمانه‌ای که مردم در شرر خشم برآمده از نبود ژینا می‌سوختند، خطر را به جان خریدند… ، رفتند تا پلی میان آنچه بر ما رفت، و آنچه در آینده خواهیم ساخت، برقرار کرده باشند.

بله، از نیلوفر حامدی و الهه محمدی براستی بعنوان  قابلگان یک جنبش انقلابی به نام زن زندگی آزادی میتوان نام برد. نیلوفر، راوی قتل دولتی مهسا، عکس مهسا امینی را در کما منتشر کرد. و الهه گزارش خاکسپاری او در سقز را داد. خبرنگارانی  که برای گزارش جان باختن مهسا امینی جان خود را به خطر انداختند و در این راه آزادی خود را از دست دادند. آنها از خطری که با آن مواجه بودند آگاه بودند، اما همچنان به گزارش داستان مهسا امینی متعهد ماندند.

نیلوفر حامدی و ‌الهه محمدی، خبرنگارانی شجاع، جسور و شریفی که در بیدادگاهای جمهوری جنایت پیشه اسلامی، نه از خود که از انقلاب مردم و زن، زندگی، آزادی دفاع کردند و با صدای بلند و بدون هیچ لکنت زبانی اعلام ‌کردند: و در کنارِ مردم ماندم تا صدای‌ِشان باشم و به عملکردم به عنوانِ یک روزنامه‌نگار افتخار می‌کنم.

آنها تنها خبرنگار نبودند بلکه به مشکلات زنان فعال در عرصه مطبوعات، از روابط قدرت و بستر بروز خشونت جنسی در تحریریه‌ها، از دشواری‌های ایستادن در برابر خشونت‌های جنسی و جنسیتی توسط مردان قدرتمند مطبوعات و هزینه‌هایی که زنان پس از اعتراض و مقاومت متحمل می‌شوند، گفته اند. در طی سال‌ها در مورد مشکلات زنان از سقط جنین، زن‌کشی و قتل‌های مبتنی بر ناموس، و دیگر مسائلی که زنان و گروه‌های تحت ستم را متاثر می‌کند، نوشته اند.

جنس  نیلوفر و ‌الهه از جنس یک انقلاب زنانه، از جنس انقلاب زن زندگی آزادی است. دفاع از آنها، دفاع از شان و کرامت انسانی است.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *