زاهدان تریبونال را تشکیل دهیم! – حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۵۳۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز شنبه ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ برابر با هشتم مهر  ۱۴۰۲ به یاد کشته‌شدگان جنایت هولناک جمهوری اسلامی در زاهدان در مهر ماه سال ۱۴۰۱ میتینگ‌های متعددی در کشورهای مختلف برگزار شد. در این میتینگ‌ها، اجتماع کنندگان ضمن اعلام همبستگی با مردم زاهدان، جنایت رژیم اسلامی علیه مردم ستمدیده سیستان و بلوچستان را محکوم کردند و خواهان محاکمه همه آمرین و عاملین این جنایت شدند.

درست است که تاریخ حیات جمهوری اسلامی مملو از جنایت و وحشی‌گیری این رژیم علیه مردم است ولی آنچه که در جمعه خونین زاهدان اتفاق افتاد فقط یکی از این جنایات هر روزه نبود. این خونین‌ترین کشتار خیابانی از معترضین انقلاب زن زندگی آزادی بود. ابعاد این جنایت خود از فجیع‌بودن آن سخن می گوید. تا کنون هویت حدود ۱۰۰ نفر از کشته‌شدگان معلوم شده است. صد نفری که فقط در طول چند ساعت به قتل رسیدند. اما گفته می‌شود که تعداد جانباختگان بمراتب بیشتر از این است. آز آنجایی که بخشی از شهروندان زاهدان حتی شناسنامه ندارند تعیین هویت شمار دیگری از کشته‌شدگان هنوز امکان‌پذیر نشده است. در میان جانباختگان شماری کودک نیز بودند. دهها نفر نیز در جریان این جنایت زخمی شدند. هدف قرار دادن سر و سینه معترضین با سلاحهایی که بر پشت بام پایگاه کلانتری ۱۶ زاهدان و ساختمان‌های اطراف نصب شده بودند گواه مسلمی است که این جنایت با نقشه قبلی انجام گرفت. جمهوری اسلامی تصور میکرد از طریق کشتار مردم ستمدیده زاهدان با “هزینه کمتری” می‌تواند جلوی انقلابی را که با قتل مهسا (ژینا امینی) شروع شده بود بگیرد. اما این تصور اشتباه بود و جنایت زاهدان خشم و اعتراض مردم را بیشتر شعله‌ور کرد.

بسیار مهم است که در آکسیونهای خارج کشور ما همیشه  به این جنایت هولناک جمهوری اسلامی اعتراض کنیم ولی این هنوز کافی نیست. کشتار خونین زاهدان همچون قتل عام زندانیان سیاسی در دهه شصت و کشتار خونین آبان ۹۸ و سرنگون کردن پروازPS752  و کشتن عامدانه سرنشینان آن می بایست با برگزاری دادگاه‌های بین‌المللی برای رسیدگی به این جنایت پاسخ گیرد. این هدفی است که  ما باید دنبال کنیم. تشکیل یک تریبونال بین‌المللی برای رسیدگی به جنایتی که رژیم در ۸ مهر ۱۴۰۱ در زاهدان مرتکب شد یک اقدام ضروری و فوری است. آستین‌ها را بالا بزنیم و در کمک به دادخواهی مردم تحت ستم سیستان و بلوچستان زمینه‌های تشکیل چنین تریبونالی را آماده کنیم.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *