جامعه انقلابی و اعتراضات در صنعت نفت - شهلا دانشفر

جامعه انقلابی و اعتراضات در صنعت نفت – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۵۵۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اعتراضات در نفت گسترده و هر روزه است. کارگران رسمی شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری که قبلاً برای پیگیری مطالباتشان تجمعات اعتراضی یکشنبه‌ها را اعلام کرده بودند، اکنون تصمیمشان بر این است که تجمعاتشان را روزانه برگزار کنند و روز گذشته نیز تجمع داشتند. همچنین کارگران رسمی سکوهای نفتی فلات قاره روزهای دوشنبه را برای تجمعات اعتراضی‌شان انتخاب کرده‌اند. اعتراض همه اینها به سقف پایین حقوقها و کاهش سطح دریافتی‌هایشان، مالیات‌های سنگین، محدودیت ۳۰ سالهٔ سنوات بازنشستگی و کسورات بازنشستگی‌شان است. بدین ترتیب هزاران کارگر رسمی که نقش تعیین‌کننده‌ای در نفت دارند به کانون داغ اعتراض در مراکز نفتی تبدیل شده‌اند. از سوی دیگر کارگران ارکان ثالث و به طور مشخص کارگران شاغل در پالایشگاه آبادان که حدود چهارهزار نفر هستند با خواست خروج پیمانکاران تجمعاتی داشته و پیگیر مطالباتشان هستند. بعلاوه، مطالبات کارگران پروژه‌ای پیمانی نفت نیز پاسخ نگرفته است. از جمله خواست خروج پیمانکاران یک مطالبه سراسری در نفت است. همه اینها بستر شکل‌گیری اعتصابات سراسری در نفت است که مستقیماً بر کل جنبش کارگری تأثیرگذار است. این اتفاقات در این مرکز کلیدی اقتصاد کشور و جنبش کارگری آن‌هم در دل جامعه پر تلاطم انقلابی اتفاق سیاسی مهمی است.

وقتی اعتراضات در نفت را در کنار اعتراضات هر روزه بازنشستگان که با تجمعات متوالی و پرشورشان در شهرهای مختلف تنور انقلاب را داغ نگاه‌داشته‌اند، در کنار اعتراضات دیگر بخش‌های کارگری و اعتراضات معلمان در مقابله با سرکوبگری‌های حکومت و نیز در کنار اعتراضات دیگر بخش‌های جامعه همانند جنبش بی‌حجابی سراسری، جنبش قدرتمند دادخواهی، جنبش دانشجویی و غیره می‌گذاریم، هم مکان اعتراضات هر روزه در نفت را روشن‌تر می‌بینیم و هم روند پر شتاب انقلاب را که نویدبخش موج جدید و قدرتمند آن است. انقلابی که می‌رود کل بساط جهنمی جمهوری اسلامی را جارو کند.

در دل این شرایط تثبیت روزهای اعتراض از سوی بخش‌های مختلف نفت، از جمله پیوستن به دوشنبه‌های اعتراض برای شکل‌دادن به اعتصابات سراسری بسیار مهم است. شوراهای سازماندهی اعتراضات در بخش‌های مختلف نفت ابزار مهم سازماندهی چنین مبارزاتی است و برای ایجادشان می‌توان از تجربه موفق کارگران پروژه‌ای پیمانی و ارکان ثالث در نفت سود جست. درعین‌حال نفت امروز الگوی خوبی برای شکل‌گیری اعتصابات در دیگر مراکز کارگری است. باید وسیعاً از اعتراضات و خواست‌های کارگران نفت حمایت کنیم و از تجربیاتش بیاموزیم.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *