زیر حجاب اختناق - اصغر کریمی

زیر حجاب اختناق – اصغر کریمی

مندرج در ژورنال شماره ۵۵۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

این عنوان مطلبی کوتاه اما موشکافانه‌ای از منصور حکمت در سال ۱۳۷۷ بود. منصور حکمت در این مطلب نوشته بود: “استبداد و خفقان، جبراً نمایی وارونه و مخدوش از حقایق سیاسی جامعه ترسیم می‌کند” و باید اضافه کرد که انقلاب این تصویر مخدوش و وارونه را نقش‌برآب می‌کند و انقلاب زن زندگی آزادی این کار را کرد.

انقلاب حجاب اختناق را پس می‌زند و نیروهای تازه‌ای را به جلو صحنه میاورد که حامل روح و احساس واقعی جامعه‌اند. این نیروها هر چند به دلیل سرکوب و اختناق سیاسی درازمدت، در حاشیه تاریخ‌اند، اما تمایلات واقعی مردم و احساس واقعی نهفته در اعماق جامعه را همین نیروها نمایندگی می‌کنند و تحولات مهم تاریخی را همین‌ها شکل می‌دهند. انقلاب زن زندگی آزادی این حقیقت را به‌خوبی عریان کرد. هم حجاب اختناق سیاسی را کنار زد و هم حجاب اجباری زنان را. انقلاب گام‌به‌گام فضای خفه سیاسی را تغییر داد، گفتمان‌های جدید و نیروهای جدیدی را به جلو صحنه جامعه راند و نیروهایی را به پستوی سیاست سوق داد. معلوم شد، یا در واقع بیشتر معلوم شد که ایران جامعه‌ای اسلامی نیست. معلوم شد زنان ایران حجاب را خودشان انتخاب نکرده‌اند. معلوم شد که مردم نه اصلاح، و همین‌طور نه رفراندوم و نافرمانی مدنی که اپوزیسیون راست وعده می‌داد، بلکه انقلاب می‌خواهند.

در طول یک سال گذشته پرسوناژهای دیگری، نه از جنس طبقه حاکم و روشنفکران و محافل نیمه لیبرال، جلو صحنه آمدند و با منشورهایشان، تشکل‌هایشان و بیانیه‌هایشان مهر خود را بر تاریخ تحولات سیاسی ایران کوبیدند. آدم‌های گمنامی از دانش‌آموز و دانشجو، جوان سنندجی و زاهدانی، مهساها و آرمیتاها و نیکاها، تا خیل عظیم زنان جوان و شجاع، کارگران پروژه‌ای نفت و دادخواهانی که نام و نشانی در جایی، در رسانه‌ای، در پارلمانی یا در نهادی بین‌المللی نداشتند، قهرمانان جامعه شدند. گفتارها و سوژه‌های باب‌طبع رسانه‌هایی که بی‌مایه‌ترین فسیل‌های دو خردادی و ملیون بی‌خاصیت را باد می‌زدند به درجاتی تغییر کرد. معلوم شد! که نیروهای انکار شده‌ای هم هستند که کاره‌ای هستند.

اما تاریخ هنوز درس‌های زیادی و در واقع بایدهای زیادی دارد که به گوش‌ها فروکند. کمونیسم و مساوات‌طلبی کارگری، رهایی از مذهب و رهایی از بنیادهای اقتصادی حاکم که منشأ همه بی‌حقوقی‌ها و تبعیضات و محرومیت‌ها است، تمایلات واقعی اکثریت عظیم مردم ایران است که با فورس انقلاب دارد از زیر حجاب اختناق خارج می‌شود تا وظیفه پاک‌سازی خود را به سرانجام برساند و آینده‌ای از خوشبختی را برای یک جامعه نودمیلیونی بسازد.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *