سفر "بدون نگرانی" به ایران - سینا پدرام

سفر “بدون نگرانی” به ایران – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۵۵۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی می‌گوید برای ایرانیان خارج از کشور، امکان پیگیری الکترونیکی وضعیت‌شان برای سفر به ایران فراهم شده است. به گفته او، کسانی که تأیید وزارت خارجه ایران را دریافت کنند، می‌توانند “بدون نگرانی” به ایران سفر کنند.

قابل ذکر است که از دوره رفسنجانى تا کنون، سران رژیم براى جلب نظر “ایرانیان مقیم خارج” براى سرمایه گذارى در ایران هر ساله تلاش کرده اند ولى نتیجه اش خارج کردن میلیاردها دلار از ایران به مقصد اروپا و کانادا و دیگر کشورها توسط خود سران رژیم بوده است. به آن کیسه دوختن برای پول ایرانیان خارج کشور حالا باید این را هم اضافه کرد که رژیم در به در دنبال این می گردد تا عاجزانه ثابت کند که ثبات سیاسی دارد. پیام این یاوه گویی در این شرایط بیشتر سیاسی است.

اما به راستى چه “مشوق” هایى براى بازگشت یه ایران میتوان در رژیم اسلامى پیدا کرد. از ضبط پاسپورت و احضار و بازجویى که بگذریم، زندانى کردن دو تابعیتى ها و اخاذى از دول اروپایى در قبال آزادى آنان در صدر لیست این “مشوقها” قرار دارند. نازنین زاغرى و انوشه آشوری که سالها در زندان رژیم به سر بردند معرف حضور همه ایرانیان هستند.

تورم ٧٠-٨٠ درصدى، وضعیت اقتصادى فرو پاشیده، فشار اقتصادى افسارگسیخته، ارتشا و فساد ادارى و قضایى، گرانى روزانه ارز، رانت خوارى بى حساب و کتاب، تحریمهاى اقتصادى و غیره را در حوزه اقتصاد به این لیست باید اضافه کنید. چه “انگیزه اى” بهتر از نبود آزادیهاى سیاسى، اختناق، حجاب، اخراج داشجویان و استادان، حمله هاى شیمیایى به مدارس واقعا براى “بازگشت” به ایران میتوان ارائه کرد؟

شوخى نیست. بنا به آمار خود رژیم سال گذشته ۶۵ هزار نفر از ایران مهاجرت کرده اند. به عبارت بهتر گریخته اند. تنها خبر خوبى که میتوان در این میانه جست این است که “ایرانیان مقیم داخل” به همراه “ایرانیان مقیم خارج” عزم خود را جزم کرده اند که تیشه به ریشه واقعى این مهاجرتهاى جانکاه بزنند. انقلاب زن زندگى آزادى تنها راه حل واقعى أست که به مردم شانس این انتخاب را بدهد که هر کجا که آسوده هستند، هر کجا که سعادت و تعالى خود را میتوانند به دست بیاورند، آنجا را براى مامن خود برگزینند. چه در داخل و چه در خارج. معضل مهاجرت فقط با این انقلاب از یک تحمیل به یک انتخاب تبدیل خواهد شد.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *