انقلاب و آموزش‌وپرورش - سینا پدرام

انقلاب و آموزش‌وپرورش – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۵۶۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به گزارش سایت دیدبان جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس اسلامی گفت: “از زمان روی کار آمدن آقای صحرایی، وزیر آموزش پرورش، حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از مدیران مدارس به دلایل سیاسی و اعتقادی برکنار شده‌اند.”

اگر میرزاحسن رشدیه بنیان‌گذار مدارس مدرن در ایران دوران قاجار به سیاست‌های “آموزشی” رژیم اسلامی نگاه می‌کرد، این بار شاید تغییر بنیان‌های سیاسی حکومتی را ارجح‌تر و ضروری‌تر از تغییر نوع مدارس تشخیص می‌داد. این لااقل پیامی است که در اعتراضات و مبارزات کادر آموزشی و معلمان در سال‌های جاری هر روزه مستتر است.

حضور چشمگیر دانش‌آموزان و معلمان و کادر آموزشی در انقلاب زن زندگی آزادی و در اعتراضات خیابانی سال گذشته، یک واقعیت و یک معضل اساسی را در مقابل رژیم اسلامی و اندیشکده‌های هیئت حاکمه ایران قرار داده است؛ و آن شکست سیاست‌های رژیم در مدارس و مراکز آموزشی است. اما این شکست سیاسی فقط گوشه‌ای از حقیقت امروز رژیم اسلامی است. واقعیت ملموس‌تر و به این اعتبار پایه‌ای، شکست سنت، مذهب، ارتجاع سیاسی و فرهنگی در مقابل مدرنیته و ناخداباوری و فرهنگ انسانی و رو به آینده است.

“سیاست” نماز اجباری، روزه اجباری، قران خوانی اجباری، شرکت اجباری در مراسم حکومتی و تمامی اجبارهای دیگر در مراکز آموزشی قرار بود و هست که از تمامی شهروندان انسان‌هایی مطیع، سر به فرمان حکومت، خاموش و از زاویه سیاسی “بی‌تفاوت” و سربه‌زیر بسازد.

در تاریخ چهل و چند سال اخیر جامعه ایران و مراکز آموزشی، تحولات فکری و اجتماعی در جهت عکس سیاست‌های اسلامیزه کردن پیش رفته است. از انقلاب مشروطیت تا تاریخ معاصر نبرد اجتماعی وسیعی در ایران مابین مدرنیته، لائیسیته و آزادی‌خواهی از یک سو و ارتجاع مذهبی و سیاسی خفقان سیاسی در دیگر سو در ابعاد گوناگون و به‌ویژه در حوزه آموزش‌وپرورش در جریان بوده و هنوز ادامه دارد.

برکناری ۲۰ هزار مدیر مدرسه در سال جاری، بیشتر از آنکه اقتدار رژیم در شکست انقلاب را نشان دهد، استیصال رژیم در کنترل مدارس و مراکز آموزشی را به نمایش گذارده است. اگر “پادگان‌سازی” دانشگاه‌ها و اکنون “حوزه جهلیه سازی” مدارس قرار بود چاره‌ساز باشد که اکنون جامعه در تب‌وتاب سرنگونی رژیم به سر نمی‌برد و هر روز با “اذان” صبح ساعت‌های کار خود را کوک می‌کرد. مراکز آموزشی قلب تپنده انقلاب خواهند ماند. این یک حکم نیست. یک مشاهده از تاریخ معاصر است.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *