جنگ و کارگران – شهلا دانشفر

جنگ و کارگران – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۵۶۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

جنگ خونین در غزه یک فاجعه تمام عیار انسانی با هزاران قربانی است. جمهوری اسلامی که یک کابوس دائمی اش برآمد موج قدرتمند تر انقلابست تلاش کرد اعتراضات مردمی را تحت الشعاع این موضوع قرار دهد. اما مقابله با سیاست جنگ افروزانه حکومت به عرصه مهمی از مبارزه مردم تبدیل شد.

مردم همه جا پرچم اسرائیل و آمریکا چرخانی حکومت را به تمسخر گرفتند. در زاهدان در پلاکاردهایشان نوشتند که “سر مار در تهران است”. و در جایی مثل نفت هنگامیکه در پالایشگاه آبادان کارگران ارکان ثالث تجمعی با خواست خروج پیمانکاران داشتند و جماعتی سعی کردند در محل نماز جمعه کارگران را به راهپیمایی ای تحت عنوان “حمایت از مردم غزه” بکشند، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران ارکان ثالث در بیانیه ای اعلام داشت که جنگ خونینی که یکطرفش اسرائیل و طرف دیگرش حماس و نیروهای ارتجاعی هستند، ربطی به مردم فلسطین ندارد و مردم، چه در غزه و چه اسرائیل، قربانیان این جنگند و بر توقف فوری جنگ تاکید کرد.

این گفتمان بیانیه های مردمی در برابر سیاستهای جنگ افزوزانه حکومت بود. این گفتمانها در کنار فضای پر تحرک اعتراضی جامعه از جمله به میدان آمدن کارگران نفت و در کنار آن اعتراضات قدرتمند بخشهای مختلف بازنشستگان نشانه بارزی است بر اینکه یک بازنده آشکار این جنگ جمهوری اسلامی است. در چنین شرایطی است که اعتراضات در نفت، این شاهرگ اقتصادی حکومت، آنهم در متن فضای پر التهاب انقلابی جامعه گسترش می یابد.

کارگران رسمی نفت مرکز ثقل اعتراضاتند و اعتراضشان به تعرضات معیشتی حکومتست؛ این هفته در ۳۰ مهر و روزهای یکم، سوم و هفتم آبانماه تجمعاتی داشتند. اعتراضاتی هم از سوی بخش های دیگر کارگران در پتروشیمی آبادان، پارس جنوبی، پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر و در پتروپارس صورت گرفت. بعلاوه کارگران قراردادی نفت با خواست رسمی شدن همه قراردادها و ارکان ثالث با مطالبه خروج پیمانکاران از نفت تجمعاتی داشته اند.

این اعتراضات در کنار تجمعات اعتراضی بازنشستگان مصداق بارز تحقق شعار “شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد” است که پرچم اتحاد طبقاتی کارگران است. بدین ترتیب خیزشی از سوی بخشهای مختلف نفت علیه ساختارهای سیاسی – اقتصادی حکومت بر پا شده که تاثیراتش فراگیر است و میتواند بسترساز اعتراضات سراسری در نفت و در سطح جامعه باشد. کارگران نفت و بازنشستگان با فریاد اعتراضاتشان علیه تعرضات معیشتی حکومت صدای رسای جامعه در ادامه انقلاب زن زندگی آزادی هستند. از اعتراضات کارگران نفت و مبارزات قهرمانانه بازنشستگان حمایت و پشتیبانی کنیم.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *