وقتی شجاعت معنای انتخاب می‌شود - سیما بهاری

وقتی شجاعت معنای انتخاب می‌شود – سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۵۶۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

“کانون کارگردانان سینمای ایران و شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینما در واکنش به ممنوع‌الکاری زنان بازیگر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که علیه وزارت ارشاد اقدام به پیگیری قضایی می‌کنند و در کنار همکاران زن خود می‌ایستند.”

در هفته‌های اخیر دست‌کم ۲۰ زن سینماگر در ایران ممنوع‌الکار شده‌اند. قبل‌تر از این تعداد زیادی (آمار دقیقی وجود ندارد) از استادان دانشگاه از کار اخراج یا بازخرید و یا اجباراً بازنشسته شده بودند. شورای صنفی معلمان هم از تداوم اخراج و احضار معلمان معترض خبر می‌دهد و صدالبته موج اعتراضاتی که سر باز ایستادن ندارد.

جمهوری اسلامی روی انبار باروت خشم و انزجار بخش‌های مختلف جامعه نشسته و دارد حکومتش را ادامه می‌دهد. هر لحظه ترس انفجار کابوس رژیم است. مردم به زندگی که جمهوری اسلامی برایشان ساخته اعتراض دارند. این زندگی را نمی‌خواهند و عزم راسخ دارند که تغییرش دهند. انقلاب زن زندگی آزادی همه را به تحرک واداشته. اقشار مختلف مردم نفع خود را در شرکت در این انقلاب می‌بینند. در این میان زنان و اعتراضشان به حجاب نقش ویژه‌تری دارند. ترانۀ علی‌دوستی این هنرپیشۀ محبوب سینما چه توصیف گویایی از حجاب دارد “پارچه‌ای که از آن خون می‌چکد”؛ خون مهسا و آرمیتا و حدیث و آیلار و ده‌ها زن و مرد جوان دیگری که ریخت؛ اما انقلاب را بارور کرد. خونشان ریخت؛ اما شجاعت را به جامعه تزریق کرد. شجاعتی که امروز از دهان بسیاری از سینماگران سرریز شده و نهادها و افرادی را که تا دیروز به حرفه و کارشان و فقط کار و بارشان می‌اندیشیدند به میدان اعتراض کشانده. وقتی کل جامعه این چنین بی‌پروا از جنایات رژیم، از قاتلان جوانی، از نگهبانان تیرگی و از نیاز به تغییر می‌گوید، مبارزه چه آسان به نظر می‌رسد.

این روزها کارگران نفت، همان رهبران سرسخت، سازمان‌یافته و مصمم پا به میدان گذاشته‌اند. مبارکمان باشد! همراه با این معترضان، بخش‌های دیگر، معلم و بازنشسته و پرستار و هنرپیشه و همگان نیز قدرتمندتر و حق‌به‌جانب‌تر، با قدم‌های مطمئن‌تر در سنگر مبارزه حضور خواهند داشت. گفته بودیم که برای سرنگونی جمهوری اسلامی ما همه با هم هستیم. با هم بودنمان تضمین پیروزی ماست.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *