سيستم پزشكى، نيازمند انقلاب - سینا پدرام

سیستم پزشکى، نیازمند انقلاب – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۵۶۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به نوشته ایران ایتنرنشنال، وب‌سایت اقتصاد۲۴ هشدار داد کمبود پزشک متخصص اطفال در ایران به چالشی بزرگ برای نظام درمان در بسیاری از استان‌های کشور بدل شده است. در اثر این معضل، بسیاری از ساکنان‌ شهرستان‌ها ناگزیرند برای معالجه کودکان بیمار خود به مراکز درمانی تهران مراجعه کنند.

هر دم از این باغ برى میرسد. بحران سیستم درمانى و بهداشتى در ایران یک لیست بى پایان از کمبودها و دزدیهاى مافیایى و عدم تخصیص بودجه کافى و خلاصه فساد ادارى و مالى است که سر تا پاى آن را در خود بلعیده است.

انقلاب جارى از جمله نقاط عطفى بود که تفاوت پزشکى مردم محور و انسان محور در مقابل صنعت پزشکى سود محور را به نمایش گذاشت. کمک به معترضان مصدوم و درمان انقلابیون در خانه ها و ایستادگى در برابر مامورین امنیتى و سرکوبگران توسط کادر درمانى بیمارستانها با شفافیت مجذوب کننده اى چهره انسانى علم و صنعت پزشکى را در مقابل ما قرار داد. انقلاب نشان داد که میتوان صنعت پزشکى را بر قاعده انسانى بنا نهاد. میتوان صنعت پزشکى را از “تجارت سلامت” به “نهاد بهداشت عمومى” تبدیل کرد.

در رژیم اسلامى ما با مافیاى مخوف پزشکى، درمانى و دارویى که هدفى جز سودآورى ندارد، روبرو هستیم. در این سیستم مافیایى هیچ جایى براى شکوفایى استعدادها و استفاده بهینه از منابع براى تامین حداکثرى خدمات درمانى و بهداشتى براى مردم وجود ندارد. به همین دلیل ما با یک “کوچ اجبارى” از بهترین استعدادهاى جامعه مواجه هستیم. اسم هر چیزى در این رژیم بطرز مضحکى وارونه است. به دزدى و رانت خوارى و خارج کردن ثروت مردم از کشور “فرار سرمایه” میگویند و به فرارى دادن عامدانه ورزیده ترین دستها و مغز ها، “مهاجرت تحصیلکردگان”.

آنچه از سیستم درمان باقى مانده است، نهاد بى رمقى است که زیر سلطه “تاجران سلامت” به فروپاشى خود چشم دوخته است. راهى نیست. این “بیمار” از سرطانى بدخیم رنج میبرد که نامش رژیم اسلامى است. قطع این سرطان کار انقلاب زن زندگى آزادى است.

بدون حذف رژیم اسلامى که به جاى تخصیص بودجه براى سیستم درمانى، میلیاردها دلار صرف سیستم سرکوب، مراکز مذهبى و بالاخره تروریسم در منطقه میکند، از فروپاشى سیستم درمانى نمیتوان پیشگیرى کرد. با صرف این ثروتهاى اجتماعى در سیستم درمانى، میتوان براى تمامى کودکان و تمامى مردم، متخصصین زبردستى تامین کرد که “معجزات الهى” در مقابل اعجاز علمى آنان، شوخى مضحکى بیش نباشد.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *