جنگ غزه و حکومت اسلامی - کاظم نیکخواه

جنگ غزه و حکومت اسلامی – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۵۶۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

جنگ جنایت‌کارانه در غزه وسیعاً جریان دارد و هر روز شمار زیادی از مردم قربانی می‌شوند. جمهوری اسلامی حمله حماس به اسرائیل و کشتار جنایت‌کارانه مردم این کشور را جشن گرفت. اما خیلی زود روشن می‌شود که یکی از بازندگان جنگ در غزه حکومت اسلامی است. این حکومت هر روز تلاش می‌کند دست‌داشتن خود در کشتار مردم توسط حماس را تکذیب کند. چرا که از حملات انتقامی ارتش آمریکا و اسرائیل وحشت دارد. خامنه‌ای، روز ۱۸ مهر گفت کسانی که معتقدند حملات حماس “کار غیرفلسطینی‌ها است، دچار محاسبه غلط شده‌اند”. عبداللهیان، وزیر امور خارجه حکومت اسلامی نیز روز ۸ آبان گفت ایران هیچ گروه و جنگ نیابتی‌ای در منطقه ندارد! امیرعبداللهیان در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت تهران اطلاعی از حمله مرگ‌بار حماس به اسرائیل نداشته است: “عملیاتی که حماس انجام داد تصمیمی کاملاً فلسطینی بود”.

همه می‌دانند که جمهوری اسلامی کمک‌های نظامی و مالی عظیمی را صرف تقویت جریانات اسلامی در منطقه می‌کند و همین کمک‌هاست که این گروه‌ها را کنار حکومت نگه داشته است. جالب این است که خود حماس شراکت جمهوری اسلامی در حمله را تأیید کرد. خالد مشعل، رئیس‌دفتر سیاسی حماس به شبکه الحدث گفت: “حمله روز ۱۵ مهر به اسرائیل برنامه‌ریزی شده بود و (جمهوری اسلامی) ایران و حزب‌الله لبنان با انتقال سلاح و تجربیات خود، از حماس حمایت کردند”. مایکل ادلشتاین، یکی از افسران ارشد ارتش اسرائیل نیز به اسکای نیوز گفت “از دخالت ایران مدرک داریم… من نمی‌توانم بیش از این حد توضیح دهم؛ اما منظور مرا درک می‌کنید. نه فقط در مورد تجهیزات، بلکه بیشتر از آن”.

اظهارات خالد مشعل و برخی سیگنال‌های دیگری که رهبران حماس می‌دهند، نشان می‌دهد که حماس از اظهار بی‌طرفی حکومت اسلامی ناراضی است و تلاش دارد پای حکومت را علناً به جنگ بکشاند. اما حکومت می‌خواهد دخالتگری‌اش در منطقه را در حد جنگ‌های ایذایی و نیابتی نگه دارد. زیرا می‌داند که اکنون دیگر جنگ برایش “نعمت” نیست. بلکه می‌تواند مایه نابودی‌اش باشد.

مردم در داخل کشور در کمین‌اند که خود را از شر این حکومت آدمکش خلاص کنند. دولت‌ها هم اکثرا دل‌خوشی از آن ندارند. درگیرشدن در جنگی منطقه‌ای در این شرایط می‌تواند اوضاع را از همه طرف سریعاً به زیان جمهوری اسلامی تغییر دهد. به این دلیل حکومت مدام دخالت خود در عملیات جنایت‌کارانه حماس را تکذیب می‌کند. اما با ادامه بحران کنونی قطعاً حکومت اسلامی مستقیماً پایش به این بحران کشیده خواهد شد.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *