"یهودیان" نیویورک علیه کشتار در غزه - کاظم نیکخواه

“یهودیان” نیویورک علیه کشتار در غزه – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۵۷۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

جنگ و کشتار در غزه و اسرائیل ادامه دارد. تا کنون علاوه بر قریب ۲۰۰۰ نفر از مردم اسرائیل، نزدیک به ۱۰ هزار نفر از فلسطینیان ساکن غزه در این مسابقه کشتار، قربانی شده‌اند. دولت نتانیاهو و حماس همچنان بر طبل جنگ و نابودی طرف مقابل می‌کوبند. اما طرف سومی هم هست که صدای انسانیت را نمایندگی می‌کند. میلیون‌ها مردم جهان در کشورهای مختلف صدایشان را علیه جنگ و کشتار هر روز بلندتر می‌کنند.

یک حرکت قابل‌توجه از جانب مردم مخالف جنگ، مخالفت “یهودیان” آمریکا با کشتار دولت اسرائیل و دفاع از حق حیات مردم غزه است. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه دوشنبه این هفته شمار زیادی از فعالان آمریکائی – یهودی ساکن نیویورک، با محاصره مجسمه آزادی، خواست خود برای آتش‌بس را مورد تأکید قرار دادند. سازمان‌دهندگان این اقدام گفتند خود را موظف به حمایت از فلسطینیان غزه می‌دانند. آن‌ها تی‌شرت سیاه با نوشته‌هایی مانند “فلسطینیان باید آزاد باشند”، “یهودیان خواهان آتش‌بس هستند”، و “نه به نام ما” به تن داشتند.

نیویورک محل سکونت حدود دو میلیون “یهودی” و صدها هزار “مسلمان” است، و تا کنون در رهگذر جنگ حماس و اسرائیل، از خشونت علنی به‌دور بوده است.

اکثریت مردم دنیا علیه جنگ و کشتار و نفرت قومی هستند و این روزها در گوشه‌وکنار دنیا به میدان آمده‌اند تا علیه این کشتار فجیعی که در غزه در پیش چشم مردم دارد صورت می‌گیرد ابراز وجود کنند. حرکت آمریکائی – یهودیان نیویورک گوشه‌ای از ابراز وجود این جبهه سوم در تقابل نظامی کنونی در منطقه است که دنیا را با خطر جنگی بسیار گسترده و خطرناک‌تر مواجه کرده است.

هر دو سوی این کشاکش یعنی اسلامی‌ها و راست اسرائیلی راه‌حلشان نابودی کامل طرف مقابل است. هر دو می‌دانند که این مطلقاً عملی نیست و دقیقاً به همین دلیل بر آن پای می‌فشارند. موجودیت تروریسم اسلامی و فاشیسم اسرائیلی به ادامه بحران و جنگ و نفرت قومی گره‌خورده است. اسلامی‌ها و فاشیست‌های اسرائیلی به یکدیگر نیاز دارند و آشکارا به دوام یکدیگر کمک می‌کنند. راه‌حل مسئله فلسطین کنارزدن این نیروهای ضدانسانی از صحنه سیاسی، و تشکیل دو دولت مستقل فلسطینی و اسرائیلی است. تا کنون جبهه سوم یعنی جامعه بشری قادر به تحقق این راه‌حل نشده است؛ اما راه دیگری در چشم‌انداز نیست. کلید مسئله فلسطین در دستان مردمی است که علیه فاشیسم اسرائیلی و ارتجاع آدمکش اسلامی به میدان آمده‌اند.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *