شروع آزادی گروگانها، اوضاع را چگونه می بینید؟ - سئوال از مصطفی صابر

شروع آزادی گروگانها، اوضاع را چگونه می بینید؟ – سئوال از مصطفی صابر

مندرج در ژورنال شماره ۵۸۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

کیوان جاوید: ۲۴ گروگان توسط حماس آزاد شده است و در مقابل قرار است ۱۵۰ زندانی فلسطینی توسط اسرائیل آزاد شود و به این دلیل از روز جمعه به مدت ۴ روز آتش بس برقرار خواهد شد. کجا ایستاده ایم؟

مصطفی صابر: دیدن صحنه آزادی گروگانها از دست حماس و آزادی زندانیان فلسطینی از زندانهای اسرائیل، در میانه این جهنمی که در هفته های گذشته حماسِ تروریست و دولت فاشیست اسرائیل با اتکاء به حامیانشان علیه مردم فلسطین و اسرائیل و علیه کل بشریت بپا کرده اند، مقداری آرامش بخش است. خصوصا اینکه قرار است به مدت چهار روز آتش بس برقرار بشود و هر روز مقادیری غذا و دارو و سوخت به مردم جهنم زده غزه برسد که این بنوبه خود التیامی است هرچند محدود بر زخم عمیق مردم غزه و بر قلب هر انسان شریف در جهان که شاهد نسل کشی ها و جنایات جنگی هولناک اسرائیل بوده است .

مهمتر از همه، این آتش بس و مبادله گروگانها و اسرا نشانه ای از قدرت آن جهان متمدن و انسانیت جهانی است که از تروریسم حماس به پشتیبانی امثال جمهوری اسلامی و همینطور از تروریسم دولتی اسرائیل به پشتیبانی آمریکا و غرب، بیزار است و جهانی دیگر میخواهد. دیدن این نشانه بی شک خوشحال کننده است.

این آتش بس بیش از هرچیز ثمره بلافصل اعتراض ها و تظاهرات و تلاش هزاران و صدها هزار نفر در سراسر جهان بخصوص در اسرائیل و فلسطین و اروپا و آمریکاست که طی هفته های گذشته علیه جنگ به میدان آمدند و امید دهنده این است که این انسانیت جهانی این قطب سوم می تواند و باید با قدرت بیشتر علیه شرایطی به میدان بیاید که اوباش مذهبی و تروریست و آدم کش از هردو طرف بر زندگی ما حاکم کرده اند.

کیوان جاوید: چشم انداز پایان جنگ یا آتش بس دراز مدت را می شود در این رویداد دید؟ وضعیت مطلوب از نظر شما چیست؟

مصطفی صابر: بنظر من امکان آتش بس دراز مدت و پایان جنگ و یا لااقل امید به آن اکنون قدری افزایش یافته است، اما در صورتی میتواند به یک واقعیت تبدیل شود که فشار اعتراضات و مبارزات مردم در همه جهان علیه دو سوی این جنگ ارتجاعی افزایش یابد. تا وقتی جنایتکاران ضد بشری مثل نتانیاهو در راس دولت اسرائیل هستند و تا وقتی جریان اسلام سیاسی ضد بشری مثل حماس پشت پرچم فلسطین پنهان شده باشد کمابیش همین آش و همین کاسه است و همین جنایات مدهش برقرار خواهد بود. باید دست این جریانات ارتجاعی و فاشیست های مذهبی از زندگی مردم اسرائیل و فلسطین کوتاه شود. این ها باید به جرم جنایات بیشمار علیه بشریت به دادگاه سپرده شوند. باید طرح دو دولت متساوی الحقوق فلسطینی و اسرائیلی با جدیت و فوریت بیشتر در دستور قرار گیرد و به اجرا درآید.

در نتیجه متاسفانه برای پایان دادن به این جنگ و کوتاه کردن دست فاشیست های مذهبی دو طرف و برقراری صلح از طریق اجرای طرح دو دولت راه درازی در پیش داریم. اما اعتراضات و مبارزات هفته های اخیر در سراسر جهان و تحمیل کردن همین آتش بس فعلی دارد جهت صحیح را به همه نشان میدهد. باید این راه را ادامه داد. باید مردم آزاده و شریف دنیا به میدان بیایند و راه حل خود را به جنایتکاران حاکم تحمیل کنند. در این مسیر بویژه مردم ایران با تدوام انقلاب زن زندگی آزادی، با سرنگونی جمهوری اسلامی بعنوان پرچمدار اصلی اسلام سیاسی میتوانند نقش بسیار تعیین کننده ای برای ارائه یک راه حل انسانی به مساله فلسطین و دیگر مسائل خاورمیانه ایفاء کنند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *