کاخ سفید، جمهوری اسلامی و حوثی‌های یمن - جلیل جلیلی

کاخ سفید، جمهوری اسلامی و حوثی‌های یمن – جلیل جلیلی

مندرج در ژورنال شماره ۵۸۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در ادامه مناقشات و مذاکرات طرفین درگیر دررابطه‌با ربوده شدن یک کشتی باری در دریای سرخ، جان کری، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری اقدام حوثی‌های یمن در ربودن این کشتی را “نقض آشکار قوانین بین‌المللی” خواند و جمهوری اسلامی را “همدست” حوثی‌ها قلمداد کرد. گفته می‌شود که دولت آمریکا در حال بررسی امکان شناسایی دوباره گروه حوثی‌ها به‌عنوان یک گروه تروریستی است.

نسل‌کشی و کشتار وسیعی که دولت اسرائیل، بعد از حمله تروریستی حماس به شهروندان اسرائیلی، در نوار غزه براه انداخته است و بلوک‌بندی‌های منطقه‌ای و جهانی که به دنبال این کشتارها در حال شکل‌گیری است، یکبار دیگر نشان داد که چرخ‌های سیستمی که بر جهان حاکم است بدون جنگ و خونریزی، بدون تهدیدات جنگی، بدون معاملات و مذاکرات و بده‌بستان‌های دلالان جنگی نمی‌چرخد. چرا که علاوه بر داغ‌شدن بازار فروش ادوات جنگی و پر شدن حساب‌های بانکی شرکت‌های تولیدکننده این ادوات، از ثمرات و نتایج جانبی این جنگ‌ها ایجاد لشکرهای وسیع و ارزان نیروی کار، حاکم شدن گروه‌ها و باندهای مافیایی و نیروهای تروریستی و نیابتی در بخش‌های مختلف جهان و در یک‌کلام پایین آوردن توقعات ۹۹ درصد مردم جهان و تأمین زندگی اولترا لوکس برای ۱ درصد از مالتی میلیونرهای جهان است.

دستگاه حاکم در ایران، یعنی جمهوری اسلامی، یکی از بازیگران این صحنه و یکی از آتش‌بیاران جنگ در منطقه خاورمیانه است. ولی آنچه که افق و چشم‌انداز یک آینده روشن را نوید می‌دهد انقلابی است که مردم ایران علیه این حکومت جانی شروع کرده‌اند. پیروزی انقلاب زن زندگی آزادی به معنای اداره جامعه به دست شوراهای مردم خواهد بود؛ مردمی که نفعی در جنگ و دامن‌زدن به فضای جنگی در منطقه ندارند؛ مردمی که تمام قراردادهای جمهوری اسلامی با نیروهای تروریست در منطقه، از جمله حماس در فلسطین، حزب‌الله در لبنان، حشد شعبی در عراق و حوثی‌ها در یمن را فسخ خواهند کرد و سیاست خارجی این کشور را بر پایه دوستی با مردم منطقه و تنش‌زدایی در جهان را پی خواهند ریخت.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *