بازنشستگان کشوری: ارتش بازنشسته، آماده قیام است - شهلا دانشفر

بازنشستگان کشوری: ارتش بازنشسته، آماده قیام است – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۵۹۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

۱۴ آذر روز تجمعات سراسری بازنشستگان کشوری بود و سردادن شعار “رئیسی قالیباف این آخرین پیام است، ارتش بازنشسته آماده قیام است” در کرمانشاه فریاد رسای جامعه در تداوم انقلاب بود. فریاد شعار “اتحاد اتحاد علیه فقر و فساد” از سوی بازنشستگان ارتباط عمیق اعتراضات آنان را با شعار “فقر فساد گرونی، میریم تا سرنگونی” که در انقلاب زن زندگی آزادی سر داده شد، نشان می‌دهد. اکنون بخش‌های مختلف بازنشستگان در اعتراض‌اند. بازنشستگان تأمین اجتماعی و فولاد روزهای یکشنبه تجمع دارند و بازنشستگان نفت نیز به جدول اعتراضات هفتگی اضافه شده‌اند. اعتراضات بازنشستگان گاها به ۲۰ شهر کشیده می‌شود و تجمعات و راهپیمایی‌هایشان بر تحرکات اعتراضات در شهرها شدت داده است. این تصویر جایگاه اعتراضات بازنشستگان در فضای سیاسی جامعه را به‌روشنی نشان می‌دهد. اعتراضاتی که هر هفته با جمعیت بیشتری و با خواست‌های تعرضی‌تری برگزار می‌شوند و انعکاسی از فضای اعتراضی جامعه‌اند. شعار “تشکل، تجمع، اعتراض حق مسلم ماست” نمادی از آن است.

بازنشستگان با شعارهای “شاغل و بازنشسته اتحاد، اتحاد”، “لشکری، کشوری، تأمین اجتماعی، اتحاد اتحاد”، ” درد ما درد شماست، مردم بما ملحق شوید” پرچم اتحاد طبقاتی کارگری در جامعه را به دست گرفته و ما شاهد تجمعات مشترک خود آنها از جمله تجمعات مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی بوده‌ایم. در نفت نیز کارگران شاغل رسمی علیه دست‌اندازی به صندوق بازنشستگی کنار بازنشستگان ایستاده و پرچم اتحاد شاغل و بازنشسته را برافراشته‌تر در دست گرفته‌اند. این پیشروی‌ها در بخش‌های دیگر کارگری بازتاب داشته است. از جمله هزاران کارگر ذوب‌آهن اصفهان در همین هفته با فریاد “باطوم و گارد ویژه دیگر اثر ندارد” جواب محکمی به سرکوبگری‌های حکومت دادند و در قطعنامه‌شان بر خواست حق تشکل و اعتراض تأکید کردند.

اینها پیشروی‌های جنبش کارگری و انقلاب زن زندگی آزادی است. با اتکا به این پیشروی‌ها می‌توان استوارتر قدم به جلو برداشت. در این شرایط تأکیدات به نظر من عبارت‌اند از: تدارک گسترده‌تر تجمعات مشترک بخش‌های مختلف بازنشستگان، همبستگی با بازنشستگان و تحقق عملی شعار اتحاد شاغل و بازنشسته و حمایت از مبارزات یکدیگر، تکثیر شعارهای وحدت‌بخش بازنشستگان و شعار “تشکل اعتراض حق مسلم ماست” در سطح جامعه و اتحاد سراسری علیه سرکوب‌ها و برای آزادی بازداشت‌شدگان انقلاب و گرفتن ابزار سرکوب از دست حکومت.

برداشتن این گام‌ها به حرکت جامعه به‌سوی اعتصابات و تجمعات سراسری و زدن ضربه‌ای کاری بر پیکر حکومت سرعت می‌بخشد. زنده‌باد انقلاب.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *