کسادی مساجد یک معضل جدی حکومت - کاظم نیکخواه

کسادی مساجد یک معضل جدی حکومت – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۶۰۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

یکی از معضلات بسیار جدی حکومت اسلامی خالی ماندن فزاینده مساجد است که روی‌گردانی مردم از حکومت را آشکارا جلوی چشم قرار می‌دهد. اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه اصلی وزارتخانه‌اش را “بازگرداندن مردم به مساجد” عنوان کرد. او همین موقع‌ها در سال گذشته گفت “نهضت بازگشت به مساجد از اولویت‌های کاری وزارت ارشاد است. در دوره دولت جدید یکی از شعارهای اصلی ما شعار نهضت بازگشت به مساجد است”.

اما امسال شکست این سیاستش را بسیار محتاطانه این‌گونه اعتراف کرد: “امروز عدد و رقم‌هایی که درباره مساجد فعال گفته می‌شود، به‌شدت نگران‌کننده است. مساجد فعال، مساجدی نیستند که فقط در آن سه وعده نماز جماعت برگزار شود… تعداد قابل‌توجهی از مساجد ما این کاربرد حداقلی را هم ندارند”. به زبان ساده یعنی این جناب و وزارتخانه‌اش در سیاست خود شکست‌خورده‌اند.

مدتی پیش یکی از روزنامه‌های حکومتی صریح‌تر مشکل را این‌گونه بیان کرد “یکی از شرایط گزینش و استخدام در برخی از ارگان‌های دولتی و نهادها شرط حضور در مسجد و نمازخواندن… است که بایستی اصلاح شود و این مکان مقدس را با این حاشیه‌های ریاکارانه تخریب ننمود. اینکه این تصور به وجود آید که مثلاً جوانی برای استخدام به مسجد می‌رود و اقدام به اقامه نماز می‌کند، یکی از اصلی‌ترین دلایل بدبین شدن مردم به مساجد است که آسیب فراوانی به چهره این مکان مذهبی مقدس وارد کرده”.

به‌عبارت‌دیگر باوجوداینکه سال‌هاست حکومت حتی برای استخدام در بسیاری از مشاغل دولتی شرط استخدام را مسجد رفتن تعیین کرده و حتی بنا به نوشته همین روزنامه از اهالی محل در مورد شخص تحقیق می‌کنند، اما مساجد هر روز خالی‌تر می‌شود.

مذهب اساساً وسیله‌ای برای توجیه و حواله‌دادن تمام شکاف‌های طبقاتی و فقر و فلاکت عمومی، به مشیت الهی است. در جمهوری اسلامی بیش از هر جای دیگری کارکرد مذهب در خدمت مفت‌خوران را می‌شود واضح و آشکار دید که در یک طرف آیت‌الله‌های میلیاردر و حقوق‌بگیران نجومی و صاحبان ثروت‌های عظیم قرار دارند، و در طرف دیگر اکثریت مردم کارکن و به فقر و به محرومیت کشیده شده. به همین دلیل یک رنسانس مذهبی برای جاروکردن مذهب از جامعه در این کشور در حال انجام است. به جناب وزیر ارشاد باید گفت مشکل شما فقط خالی ماندن مساجد نیست؛ بلکه نفرت عمومی از آخوند و مسجد و حکومت اسلام است.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *