لایحه سرگردان حجاب و عفاف – جلیل جلیلى

لایحه سرگردان حجاب و عفاف – جلیل جلیلى

مندرج در ژورنال شماره ۶۰۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

گفته میشود لایحه معروف به حجاب و عفاف، مورد تایید هیات نظارت “مجمع تشخیص مصلحت نظام” قرار گرفت و قدمى به اجرایى شدن نزدیک شد.

از این که این لایحه میتواند اجرایى بشود یا نه بگذریم، در سیر و سیاحت ٩ ماهه بین مجلس شوراى اسلامى و شوراى نگهبان و در جریان پاس داده شدنش از این مجمع به آن مجمع و از این شورا به آن شورا، “لایحه عفاف و حجاب”، که با توافق و همکارى سه قوه به میان کشیده شده بود به اختلافاتى هم بین این قوا دامن زده است. سخنگوی دولت، قوه قضائیه را به ناتوانی در اجرای قانون متهم کرده و قوه قضائیه نیزاظهارات این سخنگو را “ناقص و غیر دقیق” توصیف کرده است.

مردم ایران میدانند که جریان چیست. اینکه دستگاه هاى سه گانه یک حکومت لایحه خودشان را چنین مورد “بى لطفى” قرار میدهند و آنرا از این مجمع به آن مجمع پاس میدهند، نه بخاطر “ایرادات املایى، انشائى و قانونى” بلکه دقیقا به این خاطر است که آنها به امکان ناپذیر بودن اجراى بى کم و کاست چنین لایحه اى واقف هستند و میدانند که اجراى آن، جامعه را با بحرانها و تلاطمات باز هم بیشترى مواجه میکند و این را هم میبینند که این لایحه از طرف جامعه مُهر باطل خورده است.

نمونه هایى مثل از سر برداشتن حجاب بوسیله فاطمه رجایى راد، جراح فک و صورت، در مراسم تقدیر، ماجراى بی‌حجابی دانشجویان دختر در جشن فارغ‌التحصیلی پردیس دانشگاه شریف، ماجراى فدراسیون ناشنوایان، ماجراى فیلم “کاباره” که منجر به بازداشت مژگان خالقى شد، صدور بیانیه از طرف کانون کارگردانان سینمای ایران و شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینما علیه وزارت ارشاد، زیر پا گذاشته شدن قوانین دادگاه هاى اسلامى از طرف زنان شجاع زندانى و حضور بدون حجاب شان در داددگاه ها و مراکز درمانى، ناکامى پروژه “حجاب بانان” و بعهده نگرفتن مسئولیت ارسال این گله به خیابانها از طرف حکومت، اهداى جوایز بین المللى در چند ماه گذاشته به چند زن ایرانى که در صفوف اول اعتراض علیه حجاب اجبارى و علیه همین لایحه مورد بحث هستند، و بالاخره گسترش موج رقص و پایکوبى زنان بى حجاب در کنار مردان، جامعه اى را به تصویر میکشد که در مقابل این لایحه ضد زن و مافوق ارتجاعى خروشیده است و میخواهد آنرا همراه با حکومت مربوطه اش به زباله دان تاریخ بریزد.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *