رئیسی جرات نکرد پا به سوئیس بگذارد - سیاوش آذری

رئیسی جرات نکرد پا به سوئیس بگذارد – سیاوش آذری

مندرج در ژورنال شماره ۶۰۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

در پی شکایت رسمی سه تن از زندانیان سیاسی دهه شصت شمسی از ابراهیم رئیسی به اتهام “نقش داشتن در نسل کشی، شکنجه، اعدام های غیر قانونی و جنایت علیه بشریت” به دادستانی کل سوئیس، رئیسی جرات نکرد در مجمع جهانی پناهندگان در ژنو شرکت کند و برنامه سفر خود بعنوان رئیس هیات اعزامی رژیم اسلامی به این نشست را لغو نمود. شکایت مذکور بازتابی گسترده داشته و مورد حمایت بیش از ۳۰۰ شخصیت از جمله فیلیپ ناترمود از اعضای پارلمان این کشور نیز قرار گرفته است.

این عقب نشینی رژیم از چند نظر حائز اهمیت است. یکم، ثبت رسمی این شکایت به یمن نیروی مبارزات بی وقفه انسان های آزاده و انقلاب جاری صورت پذیرفته است. دولت های غربی برای حفظ و گسترش منافع سیاسی و اقتصادی خویش و به بهانه عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشور ها معمولا از چنین جنایاتی چشم پوشی کرده، به روابط خود با رژیم های دیکتاتوری و فاشیستی نظیر جمهوری اسلامی ادامه داده و تحت لوای “دیالوگ انتقادی” و تشویق “اصلاحات” از درون، به مماشات با آنها می پردازند. اما انقلاب زن زندگی آزادی که رژیم را در سراشیبی سقوط قرار داده آنان را نیز وادار به بازبینی در سیاست های خویش نموده است.

دوم، تحرک ایرانیان خارج از کشور در مبارزه برای سرنگونی جمهوری اسلامی که خود تابعی از پیشروی انقلاب جاری است پیوستگی جنبش سرنگونی انقلابی در داخل و خارج کشور را نمایان می سازد. مبارزه علیه جمهوری اسلامی در خارج و داخل متمم یکدیگرند.

لغو سفر رئیسی از ترس دستگیری و محاکمه به جرم جنایت علیه بشریت نشاندهنده اهمیت سیاسی مبارزه برای سرنگونی انقلابی رژیم در خارج کشور است. هر پیشروی و پیروزی جنبش انقلابی در خارج کشور در مقابل رژیم به گسترش جنبش انقلابی در داخل کشور و اعتلای انقلاب می انجامد. خارج کشور پشت جبهه نیست بلکه از خطوط مقدم جبهه است.

سوم، این پیروزی نشانگر اهمیت سیاسی و تحقق پذیر بودن خواست بایکوت جهانی سیاسی جمهوری اسلامی و اخراج رژیم از مجامع بین المللی است. بر افراشتن پرچم این مطالبه همراه با خواست دستگیری و محاکمه سران و دست اندرکاران رژیم اسلامی به جرم جنایت علیه بشریت، به شهادت لغو سفر رئیسی به سوئیس، تحقق عملی این مطالبه است و دولتها را به تن دادن به آن وادار خواهد ساخت. در فردای پیروزی انقلاب، جانیان اسلامی حاکم جایی برای فرار نخواهند داشت اما فردا همین امروز شکل می گیرد.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

*سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *