تب‌وتاب اعتراضی گسترده در نفت - شهلا دانشفر

تب‌وتاب اعتراضی گسترده در نفت – شهلا دانشفر

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

دامنه اعتراضات در نفت گسترده‌تر شده و با ورود قدرتمندتر کارگران ارکان ثالث و قراردادی ابعاد جدیدی پیدا کرده است. حذف پیمانکاران و افزایش حقوقها دو مطالبه کلیدی این کارگران است که هزاران کارگر را در بر می‌گیرد و ساختارهای سیاسی – اقتصادی حاکم بر نفت، این شاهرگ اقتصادی حکومت را نشانه می‌رود. ضمن اینکه خواست‌های فوری کارگران ارکان ثالث از جمله اصلاح و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل با هدف بهره‌مندی از مزایای برابر با سایر ارکان نفت، از جمله تخصیص و بهره‌مندی از بن کارت، نفت کارت و پاداش‌های مصوب وزارت نفت گامی در جهت تضعیف پیمانکاران و عقب زدنشان است.

بعلاوه روز گذشته کارگران قراردادی مناطق نفت‌خیز جنوب با مطالبه قرارداد مستقیم با وزارت نفت بار دیگر در اهواز تجمع داشتند. باتوجه‌به غالب‌بودن شکل استخدام‌های قراردادی طرح این مطالبه تکانی بزرگ به نفت می‌دهد.

این در حالی است که بیش از سه ماه است که اعتراضات کارگران رسمی نفت این بخش کلیدی شاغل در نفت علیه تعرضات معیشتی حکومت از جمله تعیین سقف حقوق، دست‌اندازی به صندوق بازنشستگی و بی‌پاسخ ماندن مطالباتشان ادامه دارد.

این‌چنین است که اعتراضات نفت را فراگرفته و می‌رود که سراسری شود. به خبرهایی از چند روز اخیر نگاه کنیم:

-در دو روز گذشته کارگران رسمی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری و شرکت فلات قاره در سیری، بهرگان و لاوان تجمع داشت.

-طبق اخبار منتشره شده شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیررسمی نفت امروز یکم بهمن‌ماه کارگران ارکان ثالث نفت و گاز گچساران دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان مدیریت تجمع کردند.

– روز گذشته کارگران پالایشگاه‌های اول، سوم، پنجم تا دهم و دوازدهم پارس جنوبی اعتصاب و تجمع داشتند.

این تجمعات علی‌رغم تهدیدات حراست و مدیریت و به دنبال تجمع بزرگ کارگران ارکان ثالث مناطق نفت‌خیز جنوب در اهواز در ۲۵ دی صورت می‌گیرد. آنها در همبستگی با کارگران مجتمع گاز پارس جنوبی که دو روز قبلش اعتراضاتی داشتند، از اعتراضات هفتگی خود خبر داده و اعلام داشتند که در صورت عدم پاسخگویی مسئولین اعتراضاتشان گسترده‌تر خواهد شد.

اعتراضات دو روز اخیر کارگران ارکان ثالث پیرو فراخوان‌های قبلی و اولتیماتوم‌هایشان به مقامات مسئول صورت گرفت.

اعتراضات گسترده در نفت قدرت بخش جنبش کارگری و زمینه‌ساز اعتصابات سراسری در سطح جامعه است که خود حلقه‌ای مهم در قدرت‌گیری خیزش مردمی در کف خیابان است. از اعتراضات نفت وسیعاً حمایت کنیم.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *