سرمایه‌داری بحران‌زده در ایران - سینا پدرام

سرمایه‌داری بحران‌زده در ایران – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

مرکز آمار در گزارشی حکومتی اعلام کرد: ۷۰,۴ درصد بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی زن هستند . ۴۲,۸ درصد از بیکاران کشور تحصیلات دانشگاهی دارند.

این گزارش ضمن انتشار آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار کشور اشاره کرده است: درحالی‌که نرخ بیکاری کل کشور تا پایان پاییز ۱۴۰۲ به حدود ۷,۶ درصد کاهش‌یافته است، اما نرخ بیکاری جوانان (یعنی بیکاری افراد بین ۱۵ سال تا ۲۵ سالی که در حال اشتغال هستند و نه در حال دریافت آموزش و انجام خدمت سربازی) حدود ۲۰,۶ درصد است.

مشاهدات غیر آماری و روزمره نیز تبعیض جنسیتی در بازار کار را به‌روشنی مورد تأیید قرار می‌دهد. مسئله اشتغال زنان در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی از همان روزهای استقرار این رژیم در ایران به یک معضل اصلی تبدیل شد. آنچه در این گزارش‌های آماری چندان موردبحث قرار نمی‌گیرد، سیاست بیکارسازی سیستماتیک زنان برای تحمیل دستمزدهای پایین‌تر و ایجاد یک نیروی کار ارزان برای سرمایه‌داری ایران است که به دلایل مختلف و از جمله دلایل سیاسی از جذب در اقتصاد سرمایه‌داری جهانی و برخورداری از تکنولوژی پیشرفته عقب‌مانده است. عدم تعادل میان مشارکت بالای دختران در آموزش‌های دانشگاهی و عالی و شرکت و جذب پایین این جمعیت در بازار کار در ایران نه یک پدیده اقتصادی صرف بلکه یک “سیاست” تبعیض‌آمیز عامدانه از جانب رژیم اسلامی می‌تواند و باید محسوب شود.

حجم وسیع مهاجرت نیروی کار متخصص از ایران به کشورهای هم‌جوار ایران و یا کشورهای به‌اصطلاح صنعتی نشان‌دهنده این عدم توازن در جذب نیروی کار ساده و ماهر در ایران ۴ دهه گذشته بوده است.

ناگفته پیداست که باتوجه‌به وجود بحران سیاسی مزمن در ایران، سرمایه‌داری ایران با تکنولوژی عقب‌مانده در شکل عام آن و سرمایه‌داری “بحران‌زده” نوع اسلامی – مافیایی به طور ویژه هیچ سیاست برون‌رفت از بیکاری وسیع در بین جوانان و بخصوص در میان دختران و زنان در ایران را ندارد.

اقتصاد بر مبنای انباشت سرمایه و سود در ایران راه‌حل نیست. صورت‌مسئله‌ای است که انقلاب جاری پاسخ سیاسی آن را در دست دارد.

 

سردبیر این شماره: سیاوش آذری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *