تحقیر و گرفتن جان کولبران برای لقمه‌ای نان - عبدل گلپریان

تحقیر و گرفتن جان کولبران برای لقمه‌ای نان – عبدل گلپریان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

روز دوشنبه دوم بهمن ۱۴۰۲ بر اثر تیراندازی نیروهای مرزبانی عراق دو کولبر جوان در مرز شوشمی کشته و زخمی شدند. در این حمله جنایت‌کارانه متأسفانه یکی از کولبران به اسم هوشیار محمودی جان‌باخته و کولبر دیگر زخمی شده است. هوشیار محمودی اهل روستای “شمشیر” از توابع پاوه، متأهل و دارای سه فرزند بود.

این دومین بار طی سه روز گذشته است که نیروهای مرزبانی به کولبران حمله می‌کنند. بار اول شنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ نیروهای مرزبانی عراق در مرز یباره از استان حلبچه اقلیم کردستان چند نفر از کولبران را مورد ضرب و شتم قرار داده، موی سر هشت کولبر را تراشیده و با رفتار تحقیرآمیز مورد شکنجه فیزیکی و روانی قرار دادند، تلفن‌های موبایل آنان را مصادره کرده و به مدت یک شبانه‌روز بدون خوراک و امکانات بهداشتی در زندان نگه داشته و روانه نقطه صفر مرزی کردند.

کولبری را مفت‌خوران حاکم به مردم محروم و ستمدیده تحمیل کرده‌اند. از کودک ده‌ساله گرفته تا مردان مسن، از جوانان با مدرک تحصیلی دیپلم و لیسانس گرفته تا زنانی که همسرانشان توسط قاتلان اسلامی کشته شده‌اند، تنها به دلیل بیکاری و نداشتن هیچ‌گونه امنیت اقتصادی ناچار شده‌اند به این شغل کاذب روی بیاورند.

کولبران برای تأمین معیشت زندگی فلاکت‌بار خود و خانواده‌هایشان ناگزیر از طریق حمل کالا و انتقال آنها به هر دو سوی مرز امرارمعاش می‌کنند. کالاهایی که صاحبان اصلی آنها تجار و سرمایه‌دارانی هستند که با استفاده از نیروی کار ارزان کولبران ثروت‌های نجومی برای خود دست‌وپا کرده‌اند. سپاه پاسداران شاخه دیگری از سهام‌داران این کالاها و به‌جیب‌زدن ثروت‌های نجومی است. در بسیاری موارد باندهای آدمکش حکومتی در نوار مرزی با به‌قتل‌رساندن کولبران اقدام به مصادره کالاها می‌کنند.

فقر، بیکاری، تحقیر، بی‌حرمتی و به‌قتل‌رساندن محروم‌ترین بخش جامعه در مناطق مرزی گویای ابعاد جنایت مرزبانان عراق و باندهای آدمکش اسلامی در هر دو سوی مرز علیه کولبران است. همین تراژدی را قاتلان اسلامی علیه سوخت‌بران در سیستان و بلوچستان اعمال می‌کنند. به این توحش اسلامی باید اعتراض کرد. کل جامعه و مردم خشمگین و متنفر از این رژیم آدمکش می‌تواند در حمایت از کولبران اعتراضات وسیعی سازمان دهد. جنایت مأموران حکومتی علیه کولبران را می‌توان در ردیف اعدام‌های هر روزه آدمکشان اسلامی محسوب کرد. تنها با سرنگونی حکومت اسلامی است که می‌توان به پدیده کولبری پایان داده.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *