"مرگ خاموش" و اعتراضات شعله‌ور! - جلیل جلیلی

“مرگ خاموش” و اعتراضات شعله‌ور! – جلیل جلیلی

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۴ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

صبح روز دوشنبه دوم بهمن، ۳۲ دانش‌آموز در مشهد به دلیل مسمومیت ناشی از گاز منوکسید کربن به بیمارستان منتقل شدند. به گفته معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی مشهد حدود ۱۱۰ دانش‌آموز “زائر” پسر از تهران در یک مؤسسه خیریه که چهار طبقه دارد اسکان داده شده بودند که انتشار گاز کشنده مونوکسید کربن از لوله‌بخاری باعث مسمومیت تعدادی از این دانش‌آموزان و انتقال ۳۲ نفر از آنان به بیمارستان گشته است.

ضمن آرزوی بهبودی و بازیافت سلامتی برای این دانش‌آموزان، لازم است گفته شود که عامل مستقیم چنین فجایعی سیستم حاکم بر کشور است. نشت گاز منوکسید کربن، آتش‌سوزی در مدارس و محل‌های کار و زیست مردم ناشی از ناامن و غیراستاندارد بودن وسایل گرمایشی و دیگر وسایل مورداستفاده در این مکان‌ها است. سیستمی که نه بر اساس تأمین آسایش شهروندان بلکه بر پایه کشیدن شیره جان مردم بنا شده است، سیستمی که زدن و کاستن مدام از امکانات عمومی را صرفه‌جویی و افزودن بر ثروت حاکمان را رشد اقتصادی می‌نامد، نه‌تنها نمی‌خواهد؛ بلکه همچنین برایش مهم نیست که وسایل گرمایشی با استانداردهای بالا و محیط‌های سالم و امن برای آموزش، کار و زندگی شهروندانش فراهم کند. چنین سیستمی نمی‌تواند خود را بی‌تقصیر بنامد و این قبیل فجایع را امری تصادفی و طبیعی قلمداد کند.

بر اساس آمار منتشره، علاوه بر مصدومیت هزاران نفر به‌خاطر کار و زیست و اسکان در محیط‌های ناامن و خطرناک، سالانه بیش از هزار انسان در اثر گازگرفتگی جان خود را از دست می‌دهند. این یک نوع کشتار است و “مرگ خاموش” اصطلاحی است که در مورد این نوع کشتار بکار برده می‌شود. ولی شعله‌های اعتراضات بی‌وقفه مردم در گوشه‌گوشه کشور، اعتراضات قدرتمند زنان علیه حجاب اجباری، اعتراضات کارگران، معلمان، دانش‌آموزان، دانشجویان، پرستاران، بازنشستگان، خانواده‌های جان‌باختگان و زندانیان سیاسی علیه فشارهای اقتصادی و اجتماعی، شاهد این حقیقت است که مردم ایران “خاموش” نیستند و عاملین و مسببین این “مرگ خاموش” را هم می‌شناسند و آنان را زیر ضرب گرفته‌اند. حکومت مفت‌خوران اسلامی که این‌چنین جان و زندگی انسان‌ها را نابود می‌کند باید به زیر کشیده شود تا جامعه‌ای بنا شود که اولویتش تأمین و تضمین محیط‌های امن و بهداشتی با بالاترین استانداردها برای شهروندانش باشد. انقلاب زن زندگی آزادی و ادامه قدرتمندش در سطوح و اشکال مختلف حکایت از این دارد که مردم ایران دست‌اندرکار چنین تغییروتحول بنیادی هستند.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *