رژیم و جنایت گورهای دسته‌جمعی - نسان نودینیان

رژیم و جنایت گورهای دسته‌جمعی – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۴۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

طبق خبری از عفو بین‌الملل، در یک گور جمعی نزدیک شهر قروه، دست‌کم پیکر ۲۰ تن از زندانیان سیاسی که بدون محاکمه در تابستان ۶۷ اعدام شدند، دفن است.

گورهای دسته‌جمعی در ایران بی‌شمارند. تعدادی از آنها برای مردم شناخته شده هستند، گورهای دسته‌جمعی در خاوران تهران، شیراز، کرمانشاه، صلوات آباد در حومه سنندج. در کشتار سال ۱۳۶۷ به دلیل اعدام‌های دسته‌جمعی و در فواصل کوتاه، پیکر اعدام‌شدگان در گورهای دسته‌جمعی در مناطق مختلف دفن شدند. هنوز بسیاری از این مناطق ناشناخته مانده‌اند، برخی مناطق لو رفته و یا توسط مأموران به اطلاع خانواده‌ها رسیده، برخی را خانواده قربانیان به طور اتفاقی شناسائی کرده‌اند. در خاوران، کرمانشاه، شیراز و صلوات آباد سنندج مردم و خانواده‌های اعدامی‌ها قطعه‌قطعه گورها را کنار می‌زدند به این امید که فرزندانشان را پیدا کنند. در شیراز در یکی دو منطقه جسدها را چون باعجله دفن کرده بودند و عمق گورها کم بود باران مهرماه همان سال خاک را شست و جسدها نمایان شد و بدین ترتیب رهگذران پی به وجود گور دسته‌جمعی در آن منطقه بردند.

اغراق نیست اگر بگوییم ایران سرزمین گورهای صدها هزار اعدامی از زندانیان با جرایم عادی و سیاسی است. در کنار بیش از هزاران اعدامی، هزاران گور قربانیان جنگ، قربانیان بی‌شمار تلفات حوادث محیط کار و تصادفات جاده‌ها و گورهای مردم معترضی که در جریان اعتراضات ۸۸، دی‌ماه ۹۷ و آبان ۹۸ به خاک و خون کشیده شدند. به این جنایات باید کشتار گسترده معترضین آبان ۹۸ در نیزارهای ماهشهر با سلاح‌های سنگین نظامی را اضافه کرد که بیش از ١٠٠ نفر کشته شدند.

حکومت جنایت‌کار اسلامی غم و گریه را شریک زندگی‌بخش بزرگی از مردم کرده است. اکثر خانواده‌ها در ایران، پرونده‌ای قطور از زخم‌های خاص خود دارند و داستان‌های فراوانی برای بازگوکردن. کم نیستند بچه‌هایی که در زندان چشم به جهان گشوده‌اند و یا از سرنوشت پدر و مادر اعدام‌شده‌شان در سن نوجوانی آگاه شده‌اند.

گورهای دسته‌جمعی و کشتار دسته‌جمعی زندانیان را نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم. حکومت مرگ و ترور و اعدام را باید سرنگون کرد. برای نجات جان صدها محکوم‌به‌اعدام، جنبش علیه اعدام که این روزها از هر زمانی توده‌ای‌تر شده را حمایت کنیم. التیام زخم‌های عمیق در گرو مبارزه‌ای همه‌گیر و متحدانه تا لغو مجازات اعدام و سرنگونی حکومت اعدام است.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *