دادگاه متهمین جمعه خونین زاهدان - کاظم نیکخواه

دادگاه متهمین جمعه خونین زاهدان – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۶۴۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

اولین جلسه دادگاه متهمین جمعه خونین زاهدان، بنا به گزارش‌های روز گذشته چهارشنبه ۱۸ بهمن، به ریاست قاضی محمد مرزویه برگزار شد. دادگاهی که رئیس و قضات و متهمینش همه قاتل و شریک جرم‌اند.

روز جمعه ۸ مهرماه ۱۴۰۱ نیروهای حکومت در زاهدان از پشت‌بام‌ها صف معترضین را به رگبار گلوله بستند و بنا به گزارشات متعدد بیش از صد نفر از معترضین درجا به قتل رسیدند. صدها نفر نیز زخمی شدند و شمار نامعلومی دستگیر شدند که بسیاری از آنها همچنان در زندان‌اند و چند تن از آنها با پرونده‌سازی‌های ساختگی بعداً اعدام شدند. عاملان کشتار جمعه خونین، مأموران انتظامی و پاسداران حکومت بودند که مأموریتشان رسماً کشتار مردم معترض بود و بارها به‌سوی مردم شلیک کرده بودند.

جمعه خونین زاهدان یکی از صفحات سیاه کارنامه خونین حکومت اسلامی است که در تاریخ ثبت شده و همچون کشتار آبان ۹۸ شاخص جنایات بی‌شمار حکومت است و هیچگاه فراموش نخواهد شد. مردم این کشور عاملان و آمران این جنایات و دیگر جنایات حکومت آدمکش اسلامی را در دادگاه‌های واقعی خود به محاکمه خواهند کشید. اما اینکه جمهوری اسلامی یعنی همان حکومتی که سرانش دستور این کشتار را صادر کرده و مزدورانش اجرا کرده‌اند، ناچار می‌شود خود برای شماری از قاتلان جمعه خونین زاهدان دادگاه هرچند نمایشی تشکیل دهد، بیانگر فشار کمر شکنی است که اعتراضات مردمی به جانیان وارد کرده و می‌کند. این نوع دادگاه‌ها یک نوع “غلط کردم” حکومت است. با تشکیل پرونده و برگزاری یک دادگاه نمایشی مسخره می‌خواهند فشار را از روی خود کم کنند.

ما مردم می‌دانیم که متهم اصلی کشتار جمعه خونین زاهدان و دیگر جنایات حکومت، شخص خامنه‌ای و بالاترین فرماندهان حکومتی هستند. اینکه چند مأمور جزء را برای نجات حکومتشان محاکمه یا قربانی کنند، دردی از کسی دوا نخواهد کرد. مسئله مردم خود حکومت است که باید گورش را گم کند تا همه نفس راحتی بکشند. پرونده جمعه خونین زاهدان و پرونده تمام روزهای خونین این کشور تنها با به زیر کشیدن کل این ماشین کشتار و اعدام و جنایت است که می‌تواند مختومه اعلام شود و فصل تازه‌ای در تاریخ این کشور که با فضایی امن و آزاد و انسانی مشخص می‌شود، آغاز گردد.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *