درمان رایگان، خدمات درمانی بهتر - سینا پدرام

درمان رایگان، خدمات درمانی بهتر – سینا پدرام

مندرج در ژورنال شماره ۶۴۷ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

به گزارش ایسنا، معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشته که “افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌های پزشکی در واقع جبران گذشته است؛ چراکه ۱۵ درصد افزایش تعرفه‌ها از سال گذشته باقی‌مانده است.”

وضعیت درمان و بهداشت در ایران در مرحله مخاطره‌آمیزی است. دلایل عدیده‌ای به بحران درمان و بهداشت در ایران دامن میرند که اگر در شکل اعتراضات جمعی و اجتماعی به سراغ این معضلات نرویم، آب از آب تکان نخواهد خورد و صدالبته وضعیت وخیم‌تر خواهد شد. پایین‌بودن سطح بیمه‌های درمان و عدم پوشش بسیاری از خدمات درمانی توسط این بیمه دانسته عام و خاص است. چه کسانی از پایین‌بودن بیمه‌ها و تعرفه نفع می‌برند؟ باز ناگفته پیداست رژیم و دولت اسلامی. این دزدی تبهکارانه ایست که هم از جیب مردم می‌زند و هم از جیب پزشکان و سایر کارگران بخش سلامت.

موضوع فرار پزشکان و دیگر کارگران صنعت سلامت از ایران به کشورهای مجاور ایران، حجم زیاد کار، فشارهای روحی فرساینده که باعث رشد پدیده خودکشی در بین دکترها و پرستاران شده، کمبود مزمن و خطرناک متخصصین قلب و دیگر جراحان، گرایش دکترها به‌سوی رشته‌های به‌اصطلاح استاتیک و زیبایی برای کسب درآمد و نادیده‌گرفتن مخاطرات جانی که این نوع درمان‌ها برای مراجعین به همراه دارد، از جمله خبرهای روزمره در امور پزشکی در ایران است.

واقعیت این است که در مقابل این حجم از اختلال در موضوع مهم خدمات درمانی در ایران تنها می‌توان به شکل متحدانه و با اعتصاب و اعتراضات کادرهای درمانی به شکل سراسری به جدال برخاست. درعین‌حال، همبستگی پزشکان و بیماران می‌تواند به قدرت این اعتراضات در ایران بیفزاید. مطالبه درمان رایگان یکی از اجزای مهم منشورهای برخاسته از انقلاب زن زندگی آزادی است که می‌تواند، کرامت و حرمت انسانی را به حرفه پزشکی و خدمات پزشکی – درمانی بازگرداند.

با تأمین مناسب رفاه کارگرانِ بخش سلامت قطعاً به کیفیت خدمات این بخش نیز افزوده خواهد شد. رابطه پولی مافیایی در صنعت بهداشت، نتیجه‌ای جز مرگ و تباهی ندارد. رژیمی که چنین سیستم درمانی را به وجود آورده است، مانع اصلی پیشرفت رفاهِ درمانی در ایران است.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *