پیروزیِ حذف حساب‌های کاربری خامنه‌ای - کیوان جاوید

پیروزیِ حذف حساب‌های کاربری خامنه‌ای – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۴۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سازمان “متا” روز پنجشنبه هشتم فوریه اعلام کرد که حساب‌های کاربری علی خامنه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی “فیسبوک” و “اینستاگرام” بسته است. سخنگوی “متا” با اعلام این مطلب به خبرگزاری فرانسه گفته است: “این صفحات به دلیل نقض مکرر مقررات ما دربارۀ سازمان‌ها و افراد خطرناک حذف شده‌اند.”

مدیای اجتماعی بلای جان دیکتاتورها و مستبدان خونریز شده است. دیکتاتورهایی که پیش از ظهور این پیچیدۀ زیر و رو کننده در ارتباطات اجتماعی یکه‌تازی می‌کردند و با سرکوب شدیدِ مخالفان سیاسی و فعالین جنبش‌های اعتراضی، مانع انتشار اخبارِ جنایت‌شان در سطح عمومی می‌شدند. عصر ارتباطات جهانی آن توپخانه سهمگینی است که به دست مردم علیه دشمنان آزادی استفاده می شود.

این البته همه فواید مدیای اجتماعی نیست. با این رسانه‌های همگانی، مردم فقط دست به افشاگری علیه حکومت نمی‌زنند، بلکه یک استفاده بسیار کارآمد از مدیای اجتماعی، سازماندهی مبارزات اعتراضی، فراخوان‌های اعتصابات و اعتراضات اجتماعی و حتی هماهنگ کردن تظاهرات خیابانی، تا مرز سازماندهی و هدایت قیام علیه حکومت‌ها است.

در عصر رسانه‌های اجتماعی، جانیان ضد بشر و سرکوبگران مردم شدیدا در تنگنا قرار می‌گیرند. اینجا است که نقش تک تک افراد نیز برجسته می شود. هر فرد در این شرایط به یک نیروی جنگنده علیه حکومت تبدیل می‌شود که دیگر در انزوا قرار ندارد. سازمان دادن جنبش علیه اعدام و بسیج جمعیت چه در خارج و داخل ایران علیه جمهوری اسلامی یک نمونه برجسته از اعتراضات مردمی علیه اعدامها در ایران است. طوفان های توئیتری متعدد یک نمونه دیگر از کارآمدی مدیای اجتماعی است.

در عصر حاکمیت رسانه‌های اجتماعی تبلیغات دروغین دیکتاتورها رنگ می‌بازد و بلافاصله به رسوایی‌شان منجر می‌شود، رسانه‌های حکومتی شدیدا ناکارآمد و بی‌مصرف می‌شوند و مردم واقعیات را سریعا در خارج از روزنامه‌ها و رسانه‌های حکومتی و رسمی جستجو می‌کنند. در این عصر برخلاف گذشته تلویزیون‌های ماهواره‌ای با هزینه‌های نه چندان زیاد راه اندازی می‌شود و احزاب و نیروهای اپوزیسیون نیز برخلاف گذشته که رادیو و تلویزیون در انحصار دولت‌ها و میلیاردرها بود می‌توانند مستقیما مردم را مخاطب قرار دهند و دست به سازماندهی اعتراضات بزنند.

در چنین شرایطی بستن حسابهای کاربری خامنه‌ای جلاد یک ضربه دیگر به این دیکتاتور مفلوک و حکومت اسلامی است. بعد از فیسبوک و اینستاگرام باید کاری کنیم که شبکه ایکس (توئیتر) هم حساب کاربری این قاتل مردم ایران را مسدود کند.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *