جمهوری اسلامی بازنده اصلی فوتبال - یاشار سهندی

جمهوری اسلامی بازنده اصلی فوتبال – یاشار سهندی

مندرج در ژورنال شماره ۶۴۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

فینالیست‌های فوتبال جام ملت‌های آسیا مشخص شد. در ابتدای شروع این دوره بازی‌ها، کارشناسان جمهوری اسلامی در رادیو اذعان کردند که مردم با این تیم، تیم جمهوری اسلامی سر آشتی ندارند و امیدوار بودند با ادامه بازی‌ها ورق برگردد. بعد از برد مقابل ژاپن تبلیغات جمهوری اسلامی شدت گرفت، تا شاید با جوسازی شرایطی فراهم آورند که گویا این جمهوری اسلامی است که پیروز میدان است، اما نه در میدان فوتبال بلکه در زمینه سرکوب مردم با چاشنی فوتبال! خودشان را آماده کرده بودند که کل ایران را روی سرشان بگیرند و هیاهو راه بیندازند. از پیش اعلام کردند رئیسی وقت ندارد برای تماشای فینال برود!

جمهوری اسلامی با هر چه نشانه تمدن است دشمنی دارد. یکی از آنها ورزش مدرن است بخصوص ورزش‌هایی که کل جامعه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد بیشتر مورد نفرت این حکومت است. در مهرماه سال ۱۳۶۳ بعد از بازی بین دو تیم باشگاه‌های تهران در ورزشگاه امجدیه، آشوب میدان فوتبال به شهر گسترش یافت و شاید اولین اتفاق و به‌نوعی اعتراض جمعی توده‌ای در سطح شهر تهران در اوج کشتارهای جمهوری اسلامی براه افتاد. تا سال‌ها حکومت اسلامی از پخش مستقیم فوتبال خودداری می‌کرد. بعدها توانست از ورزش برای تبلیغات خود استفاده کند. در همه عرصه‌های ورزشی مانند عرصه‌های اجتماعی دیگر باندهای مافیایی حکومت شکل گرفت. ورزش هم از دست‌درازی مذهب در امان نماند. هر پیروزی نشانه یاری خدا و ائمه اطهار و دعای خیر مردم قلمداد می‌شد.

اما جشن مردم بعد از صعود به جام جهانی در ۱۹۹۸ بغضی بود که ترکید، برای یک روز شاد بودن، با هم بودن و احساس جمعی داشتن. این به‌واقع یعنی دشمنی با جمهوری اسلامی. بعدازاین واقعه هر جشن فوتبالی به صحنه درگیری مردم با حکومت منجر می‌شد و جمهوری اسلامی آرزو می‌کرد تیم ببازد تا مردم سرخورده شوند.

سال گذشته در اوج مبارزات انقلاب زن زندگی آزادی چشم امید مردم به بازیکنان فوتبال بود تا با حرکتی در میدان فوتبال با انقلاب همراهی کنند و بازیکنان با وجود همه تهدیدها فرصت داشتند عملی صورت دهند تا از حمایت مردم برخوردار شوند، اما خودداری کردند و در نتیجه از چشم مردم افتادند. شکست این تیم در مقابل تیم فوتبال قطر فرصت مهمی را از جمهوری اسلامی گرفت تا نتواند یکبار دیگر بر سر مردم خراب شود. جمهوری اسلامی بازنده اصلی بازی بین ایران و قطر بود.

 

سردبیر این شماره: آذر پویا

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *