در آستانه سال نو، افزایش شدید قیمت مواد غذایی - کیوان جاوید

در آستانه سال نو، افزایش شدید قیمت مواد غذایی – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۵۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

عیدی ناچیزی که دولت برای بازنشسته‌ها و کارگران در نظر گرفته است، از مرز حماقت یک دولت گذشته و به جنایت رسیده است. مردم در تدارک سال نو به خرید آجیل و پوشاک و مواد غذایی قسطی رو آورده‌اند. این در حالی است که قرار است فقط ۲۰ درصد به حقوقها اضافه شود و به گفته حکومت تورم بالای ۴۵ درصد است.

این یک طرف واقعیت است و هوش خاصی هم لازم ندارد تا وضعیت زیست ده‌ها میلیون شهروند در چنین شرایطی مورد ارزیابی قرار گیرد. فقر مادر همه بلایا، همه ناملایمات زندگی، ریشه اصلی غم و حرمان و نابودی ذره‌ذره زندگی است. رسیدن به این حقیقت نیز نیاز به عقل زیادی ندارد. کافی است حقوق‌بگیر قشر اقلیت حاکم نباشی تا با عمق فاجعه آشنا شوی. مسئله روبروشدن با این حقیقت و تغییر شرایطی است که به چنین فاجعه‌ای منجر شده است.

کلید تغییر این وضعیت متشکل شدن در تشکل‌های توده‌ای و حزبی است. جمهوری اسلامی برای به‌پیش تاختن و ویران کردن هر آنچه که حتی برای بقای مردم لازم و حیاتی است هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و مهار زدن به این حکومت تنها با یک اراده اجتماعی ممکن است. باید به جایی برسیم که هر اعتراض علیه این تعرض به ته‌مانده معیشت مردم، زنجیره‌ای از مزدبگیران را در بر بگیرد. در همین روزها اعتراضات کارگری در چندین مرکز در جریان است. بازنشستگان و معلمان و پرستاران و کشاورزان نیز مدام در اعتراض‌اند و علیه این تباهی اقتصادی دست به اعتراض متشکل می‌زنند.

این اعتراضات کلید مقابله با حکومت برای تحمیل خواسته‌های اقتصادی است. اما این کافی نیست. این اعتراضات می‌تواند فرارشته‌ای و در برگیرنده همه کسانی باشد که از زندگی محروم شده‌اند. این اعتراضات باید خیل بی‌شمار بیکاران و “خانه‌دارها”، خانواده‌های دانش‌آموزان و دانشجویان را هم‌زمان در بر بگیرد و متحد کند. با هیولای هفت‌سر گرانی و تورم افسارگسیخته اقتصادی نمی‌شود به‌تنهایی مقابله کرد. حتی فقط با یک “صنف” نمی‌شود به جنگ حکومت قاتل اسلامی رفت.

ما مردم می‌دانیم چرا جمهوری اسلامی را نمی‌خواهیم. ما همه خواسته‌های رفاهی و سیاسی خود را طلب می‌کنیم. بهداشت و درمان و تحصیل رایگان در کنار حل بنیادی مشکل مسکن، حق ما است و این یعنی حق همگانی برای رسیدن به عدالت اجتماعی و رفاه عمومی. برای این اتحاد، هر چه بیشتر متشکل شویم خود را سازمان بدهیم.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *