به وعده‌های حکومت آدمکش باور نکنید! - سهیلا دالوند

به وعده‌های حکومت آدمکش باور نکنید! – سهیلا دالوند

مندرج در ژورنال شماره ۶۵۸ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سه هفته از مفقودشدن دو دختر دانش‌آموز، آیدا مراد بهروزی ۱۴ساله و هستی محمدحسینی ۱۳ساله گذشته است. سوری بابایی چگنی مادر آیدا که در ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ به دلیل فعالیت در کارزار “حجاب بی‌حجاب” بازداشت شده است، توانست با قید وثیقه ۲۵۰ میلیون‌تومانی برای ۱۰ روز آزاد شود به شرطی که طی این ۱۰ روز اعتراض نکند، سکوت کند، با هیچ رسانه‌ای گفت‌وگو نکند، حجاب را رعایت کند که در این صورت شاید شامل عفو شود و این مرخصی منجر به آزادی کامل او شود.

از این زندانی تعهد گرفتند، به‌زور حجاب سرش کردند و گفتند باید بگویی متعهد می‌شوی که هیچ اعتراضی نداری، حجاب سر می‌کنی و به زندگی عادی ادامه می‌دهی. به گفته یکی از نزدیکان، او “برخلاف میل باطنی‌اش و تنها به‌خاطر پیداکردن دخترش آیدا قبول کرد و این‌بار به‌اجبار تعهد داد” تا در ۱۰ روز مرخصی برای پیداکردن دخترش اقدام کند.

اولین‌بار نیست که این حکومت که هیچ وجه سنخیتی با انسانیت ندارد از شرایط سخت و بحرانی خانواده‌ها سوءاستفاده و آنان را مجبور به اقداماتی برخلاف خواسته خود می‌کند.

جمهوری اسلامی تهدید، فشار، زندان و شکنجه، سال‌هاست تلاش کرده است که معترضین، زندانیان سیاسی و علی‌الخصوص خانواده‌های آنها را با وعده‌ها و دروغ‌های بی‌پایه‌واساس مانند آزادی و یا تخفیف حکم مجبور به سکوت کند و مانع خبررسانی در مورد وضعیت عزیزان در بندشان شود. همین حالا باگذشت بیش از سه هفته از ناپدیدشدن آیدا و هستی، برخلاف قول دادستانی، هنوز نهادهای اطلاعاتی و انتظامی هیچ‌گونه کمکی برای پیداکردن عزیزان این دو خانواده نکرده‌اند.

محسن شکاری، از اعدام‌شدگان انقلاب “زن زندگی آزادی” به علت عدم اطلاع‌رسانی در مورد دستگیری‌اش، درحالی‌که ۷۵ روز از بازداشتش می‌گذشت اعدام شد. در سکوت وبی خبری، حسن عبیات و سرکوت احمدی دو زندانی سیاسی، مخفیانه و بدون حق انجام آخرین ملاقات با خانواده به دار آویخته شدند و تعداد این کیس‌ها زیاد است.

باید با تمام توان علیه این تهدیدها، این فشارها و این سکوت خبری اقدام کرد. می‌توان جلوی تلاش‌های این رژیم سانسور و استبداد را گرفت و اجازه نداد سیاست‌های ضدانسانی خود را به‌پیش ببرد. باید به طور وسیع به حمایت از سوری بابایی‌ها و خانواده‌های زندانیان سیاسی به میدان آمد. اطلاع‌رسانی وسیع در باره وضعیت زندانیان گامی مهم و اساسی برای مقابله با آدمکشی حکومت اسلامی است.

 

سردبیر این شماره: محسن ابراهیمی

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *