۷۳ درصد مخالف دخالت دین در سیاست - کاظم نیکخواه

۷۳ درصد مخالف دخالت دین در سیاست – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۶۵۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

آمار فوق یعنی مخالفت ۷۳ در صد مردم با دخالت دین در سیاست، در نظرسنجی محرمانه وزارت ارشاد و وزارت کشور (آری دو نهاد سرکوب حکومت) آمده است. “پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان” تحت مسئولیت دفتر طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مرکز رصد اجتماعی وزارت کشور ظاهراً در تلاشی برای نشان دادن روحیه اسلامی و حکومتی مردم و بالابردن روحیه وابستگان حکومت آن را سازمان داده است. نتیجه نظرسنجی قرار بوده فقط در میان بخش معینی از نیروهای حکومتی منتشر شود. این نظرسنجی پاییز امسال با مصاحبه با ۱۵۸۷۸ نفر از افراد بالای ۱۸ سال از ۳۱ استان در مناطق شهری و روستایی صورت‌گرفته و اکثر آنها علی‌رغم اینکه می‌دانسته‌اند که سؤال‌کنندگان از نهادهای حکومتی هستند جوابشان این بوده است که مخالف دخالت دین در سیاست هستند، مخالف دخالت دولت در مسئله حجاب هستند، و در مراسم مذهبی شرکت نمی‌کنند و اعلام کرده‌اند که اکثر مردم غیرمذهبی هستند و روند فاصله‌گرفتن مردم از اسلام روبه‌افزایش است.

البته چند ضریب انحراف را نیز باید مدنظر قرار داد. اولاً بسیاری از مردم ممکن است عقاید واقعی خود در مورد حکومت و مذهب و نهادهایش را صریحاً اعلام نکنند. ثانیاً قطعاً شماری از مخالفین حکومت برای عدم بیان حرف دل خود از پاسخ به سؤالات خودداری کرده‌اند و فاکتور سوم و مهم‌تر این است که قطعاً وزارت ارشاد حکومت در نتیجه نظرسنجی دست‌کاری‌هایی به نفع حکومت انجام داده است. باتوجه‌به اینها واقعیت بسیار شورتر از آن است که در این نظرسنجی بیان شده است.

هفته پیش یک نظرسنجی دیگر که یک مؤسسه مستقر در هلند در مصاحبه با حدود ۵۰ هزار نفر در داخل ایران صورت داده بود، نشان می‌داد که بیش از ۷۵ درصد مردم سرنگونی‌طلب هستند و حدود ده در صد نظر خود را بیان نکرده‌اند.

آنچه این نظرسنجی‌ها و بیشتر از آن فضای جامعه به‌وضوح نشان می‌دهد این است که حکومت اسلامی در حلقه محاصره مردم سرنگونی‌طلب و ضد نهادهای اسلامی قرار دارد. این حکومت با اعدام و زندان می‌خواهد خود را سر پا نگه دارد. اما محکوم به نابودی است. مردم این کشور علناً هر روز دارند انزجار خود از دیکتاتوری اسلامی را ابراز می‌کنند و عزم کرده‌اند به حاکمیت این نیروی عقب‌مانده و ضدانسانی پایان دهند و خواهند داد.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *