موسیقی و زامبی‌های اسلامی - شهاب بهرامی

موسیقی و زامبی‌های اسلامی – شهاب بهرامی

مندرج در ژورنال شماره ۶۵۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفته است: “سیاست ما گسترش و ترویج موسیقی نیست”.

این یکی از همان افرادی است که دستور بسته‌شدن اینستاگرام “صادق بوقی” را بعد از رقص زیبایش صادر کرد. این همان فردی است که بعد از درنوردیده شدن مرزها و جهانی‌شدن کلیپ رقص صادق بوقی با ده‌ها میلیون بیننده، ناچار شد بگوید که این هنر ما ایرانیان جهانی است، چه سنگ‌پایی!

در بعضی از مراکز درمانی حیوانات، حیواناتی را نگهداری می‌کنند که دچار افسردگی شدید بر اثر کارهای شاق و سنگین و ضرب و شتم شدید صاحبانشان شده‌اند. یکی از روش‌های درمان، استفاده از نواختن موزیک به‌صورت زنده است. هر روز عصر پیانیست در محوطه چمن پارک حیوانات، قطعه زیبایی از کلاسیک‌های مشهور را می‌نوازد، فیلی به‌شدت افسرده و غمگین از لابه‌لای درختان بیرون‌آمده و به پیانیست گوش می‌دهد. هم‌زمان با نوای پیانو، موزون و آرام به چپ و راست تکان می‌خورد رقصی محزون در ژانر فیلی. با پایان نواختن پیانو، فیل در میان درختان ناپدید می‌شود.

روان‌شناسان معتقدند کسانی که از موسیقی لذت نمی‌برند و یا آن را نفی می‌کنند نیازمند کمک‌های روان‌درمانی و روانپزشکی هستند. این داستان جماعتی است که از گودال‌های زامبی‌ها بیرون کشیده شده و به سکوی قدرت پرتاب شده‌اند. لذت‌بردن از شنیدن موسیقی چه در دنیای حیوانات و چه در دنیای کودکان و حتی نوزادان امر جدیدی نیست، گفته می‌شود حتی در جهنم نیز یک آن، صدای رقص و موزیک و شادی دوزخیان قطع نمی‌شود.

طالبان تلویزیون‌ها را در معابر دار می‌زدند. داعشی‌ها در ایران نوارهای کاست را خرد می‌کردند، دیش‌ها را جمع می‌کردند، جوان‌ها را شلاق می‌زدند؛ اما شمع زندگی را نتوانستند خاموش کنند. شعله‌های زندگی مشعلی شد در دستان شروین‌ها و یراحی‌ها و توماج‌ها، همچنان که زمانی در دستان بیلی هالیدی‌ها، نینا سیمونه‌ها، باب دیلان ها، سام کوک‌ها و غیره بود. به‌مانند خاکریز حجاب خاکریز موسیقی هم مدت‌هاست که به دست مردم و جوانان این انقلاب تسخیر شده است، بیهوده دست‌وپا نزنید مرده‌های متحرک، زامبی‌ها.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *