نگاهی به مبارزات بازنشستگان - شهلا دانشفر پاسخ می‌دهد

نگاهی به مبارزات بازنشستگان – شهلا دانشفر پاسخ می‌دهد

مندرج در ژورنال شماره ۶۵۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

سوسن صابری: ماه‌هاست که شاهد تجمعات اعتراضی بازنشستگان در سراسر ایران هستیم. تا به امروز این اعتراضات چه دستاوردهایی برای بازنشستگان و همچنین سایر جنبش‌های اعتراضی داشته‌اند؟

شهلا دانشفر: بیش از یک سال است که بازنشستگان در اعتراض به فقر، فساد، بی‌تامینی و بساط دزد سالار حاکم و سرکوبگری‌های حکومت با تجمعات متوالی پر شور خود و با راهپیمایی‌هایشان حماسه آفریده و نقش مهمی در داغ نگاه‌داشتن فضای اعتراض در جامعه و تحرک سیاسی شهرها داشته‌اند. این اولین دستاورد مبارزاتی این بخش رزمنده جامعه است.

بازنشستگان پرچم‌دار اتحاد مبارزاتی طبقه کارگر هستند. بازتاب آن را در دو شعار کلیدی “شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد”، “لشکری، کشوری، تأمین اجتماعی، اتحاد اتحاد” می‌بینیم. در این راستا پیشروی‌های مهمی داشته و در عمل هم گام‌های مهمی برداشته‌اند. تدارک و برپایی تجمعات مشترک با فراخوان‌های بخش‌های مختلف نمونه درخشان آن است. امروز نیز در شهرهایی مثل اهواز و کرمانشاه تجمعات مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی به روال هفتگی تبدیل شده است. روز گذشته در کرمانشاه بازنشستگان مخابرات نیز به تجمع اضافه شده و تجمع پرشوری بر پا شد. دامنه این اتحاد مبارزاتی حتی فراتر رفته و از جمله در تجمعات سراسری پرستاران در این هفته شماری از معلمان بازنشسته شرکت داشتند. در شیراز نیز معلم بازنشسته‌ای را می‌بینیم که در تجمع شرکت کرده و پیام همبستگی می‌دهد. مثال دیگر تجمعات مشترک کارگران رسمی و بازنشستگان در چندین شهر در چند ماه اخیر است. اینها نشانگر مسیر اتحاد مبارزاتی ۲۵ میلیون بازنشسته است که موضوعات مشترکی اعتراضاتشان را به یکدیگر وصل می‌کند. این‌چنین است که بازنشستگان با فریاد “اتحاد اتحاد علیه فقر و فساد” کل جامعه را به اتحاد مبارزاتی فرامی‌خوانند.

حرکت جامعه به‌سوی شکل‌گیری چنین سطحی از همبستگی مبارزاتی بین جمعیت میلیونی بازنشستگان و کل جامعه زمینه را برای تجمعات و اعتصابات سراسری فراهم‌تر کرده و این پیشروی مهمی برای بازنشستگان و سایر جنبش‌های اجتماعی است. این اتفاق همچنین تأثیر مستقیمی بر تحرک بخشیدن و داغ‌کردن دوباره تنور انقلاب زن زندگی آزادی دارد.

بازنشستگان همچنین سنگر محکمی در مقابل سرکوبگری‌های حکومت هستند. فریاد شعارهای “کارگر زندانی، معلم زندانی آزاد باید گردد” ، ” تجمع اعتراض حق مسلم ماست” بازتابش در تجمعات آنها است. در همین هفته نیز بازنشستگان در اهواز با شعار “نه تهدید، نه زندان، نه اعدام نیست جلودار ما” صدای رسای جامعه علیه حکومت کشتار و اعدام بودند.

بازنشستگان با شعارهای اعتراضی خود علیه کل حاکمیت و فریاد معیشت منزلت حق مسلم ماست، صدای رسای انقلاب زن زندگی آزادی هستند. بازنشستگان آینه‌ای از عکس‌العمل سریع به مسائل سیاسی ای که در جامعه می‌گذرد هستند. از جمله این را در شعارهای کوبنده و اعتراضی آنها علیه تعرضات معیشتی حکومتی و یا هیاهوی انتخاباتی حکومتی همراه با موج اعدام و سرکوبگری‌هایش می‌بینیم و بالاخره نقش پیشتاز آنها در جلو آوردن خواست‌های سراسری ای چون درمان رایگان، تحصیل رایگان، حق داشتن مسکن، حق تشکل و اعتراض است. بازنشستگان با مبارزاتشان کل بساط چپاول و غارت حکومت را به چالش کشیده و در قلب مردم جا دارند. به دنبال چنین مبارزات درخشانی بازنشستگان امروز متحد، سازمان‌یافته و رزمنده ایستاده و خواست‌هایشان را پیگیرند و این بزرگ‌ترین دستاورد مبارزات آنان است.

سوسن صابری: نقاط ضعف و یا موانع پیشرفت و گسترش این اعتراضات را در کجا می‌بینید و چه راه‌حل‌هایی برای رفع این موانع پیشنهاد می‌کنید؟

شهلا دانشفر: به نقاط قوت و پیشروی‌ها اشاره کردم. طبعاً در برخی شهرها مانند اهواز، کرمانشاه، شوش، اعتراضات بازنشستگان به دلیل ابعاد اجتماعی ترش با قدرت بیشتری جلو می‌رود. می‌شود این شهرها را الگو قرار داد و تجربیات آنها را تکثیر کرد. درعین‌حال هر هفته شاهد شرکت شمار بیشتری از بازنشستگان در تجمعات هستیم و حضور زنان چشمگیر است. تأکید من بر شرکت هر چه وسیع‌تر بازنشستگان و گسترش دامنه اعتراضات به شهرهای هر چه بیشتری است. حمایت کارگران شاغل از بازنشستگان موضوع مهم دیگر است. صنعت نفت و تجمعات مشترک بازنشستگان و کارگران شاغل نسخه عملی آن را داده است. همین تجربه را می‌شود سراسری بکار گرفت. اینها همه نکاتی در جهت همان شعارهای کلیدی بازنشستگان برای اتحاد مبارزاتی سراسری است. اعتراضات بازنشستگان شایسته وسیع‌ترین حمایت‌هاست.

 

سردبیر این شماره: سوسن صابری

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *