یاسمین پهلوی و جنبش علیه اعدام- سیما بهاری

یاسمین پهلوی و جنبش علیه اعدام- سیما بهاری

مندرج در ژورنال شماره ۶۶۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

یاسمین پهلوی: “اعدام تحت حکومت جمهوری اسلامی قتل عمد سازمانیافته است.”

جنبش علیه اعدام آنچنان قوی پیش میرود و همه را تحت تأثیر خود قرار داده که حتی طرفداران حکومت شاه را هم وادار کرده درباره آن سخن بگویند. انسانهای شریف زیادی در این جنبش سهیم شده اند و این اتفاق قلب هر انسان عاشق زندگی را گرم میکند. عکسها و گقتارهایی که این روزها در مدیای اجتماعی و رسانه ها پخش میشود، نشان میدهد که بخش وسیعی از مردم تصمیم گرفته اند به اعدام پایان دهند. در شعارها میشنویم اعدام به هر دلیلی باید پایان پذیرد.

مردم دارند زندگی را پاس میدارند. تاریخچۀ اعدام در ایران اصلا مربوط به ده سال و پانزده سال و چهل سال پیش نیست. در دوران رضا شاه و محمد رضا شاه اعدام اصل جدایی ناپذیر حکومت این دو دیکتاتور بود و مخالفان حکومت ایشان اعدام میشدند. نام بیژن جزنی را خیلیها شنیده اند و میدانند در تپه های اوین همراه با هشت زندانی سیاسی دیگر تیرباران شد. خسرو گلسرخی، همایون کتیرایی، وارطان سالاخانیان و صدها زندانی سیاسی و مخالف شاه از جمله اعدام شدگان حکومت پهلوی هستند. بازماندگان شاهِ از تخت به زیر کشیده شدۀ پهلوی میخواهند از این وقایع در آن دوران سخنی نگویند. به این امید که مردم هم فراموش کرده اند.

اعدام تحت هر حکومتی قتل عمد دولتی است، و نه فقط بقول خانم یاسمین پهلوی تحت حاکمیت جمهری اسلامی، و باید علیه آن مبارزه کرد. اعدام شامل مرور زمان نمیشود. فراموش نمیشود و داغش بر دلها میماند. هواداران رضا پهلوی همین الان که حتی نمیتوانند صد نفر را در میدانی جمع کنند در هر تجمعی که حضور پیدا میکنند، دست به تهدید می زنند و شعار مرگ بر مخالفین خود را سر میدهند. یاسمین پهلوی میگوید اعدام در حکومت جمهوری اسلامی قتل عمد سازمانیافته است. لابد در دورۀ حکومت محمد رضا پهلوی اعدام قتل سازمانیافته نبود. شاید هم قتل عمد نبود. شاید هم اصلا قتل نبود.

سلطنت طلب ها، یاسمین پهلوی و کل طرفدارانشان از قافلۀ ” نه به اعدام” جا مانده اند و میخواهد حرفی بزنند تا ابراز وجودی کرده باشند اما در عین حال یادشان نمی رود که حکومت پهلوی را از زیر ضرب جنایاتی که مرتکب شده نجات بدهند. اما ما با صدای بلند اعلام می کنیم که اعدام در هر صورت و در هر زمان و به هر دلیل محکوم است. همۀ دست اندر کاران کارزارهای مختلف “نه به اعدام” برای زندگی میجنگند. انقلاب زن زندگی آزادی نقطه پایانی به اعدام در تاریخ صد ساله ایران خواهد گذاشت.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *