بازی مرگ با جان بیماران - پیمان بخشایش

بازی مرگ با جان بیماران – پیمان بخشایش

مندرج در ژورنال شماره ۶۶۳ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

رئیس سازمان نظام پزشکی خواستار افزایش ۴۶ درصدی تعرفه ی پزشکان شد. بر اساس ابلاغیه هیئت وزیران مصوب ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ بخش خصوصی ویزیت پزشکان عمومی ۹۰ هزار تومان، ویزیت پزشک متخصص ۱۳۵ هزار تومان، ویزیت پزشک فوق تخصص ۱۷۴ هزار تومان، ویزیت متخصص روانپزشکی ۱۷۹ هزار تومان، ویزیت فوق تخصص روانپزشکی ۲۰۴ هزار تومان، نرخ ویزیت کارشناسان ارشد پروانه دار در رشته های پیراپزشکی ۷۳ هزار تومان و ویزیت کارشناسان این رشته ها ۶۳ هزار تومان تعیین شده بود.

دلیل افزایش تعرفه ها، جلوگیری از موج مهاجرت پزشکان و پرستاران اعلام شده است. حکومت سرمایه داری اسلامی با بحران سرمایه داری، رشد لجام گسیخته ی تورم و کاهش ارزش پول رایج کشور رو بروست. پزشکان و پرستاران مجبورند غالبا با اضافه کاری در بخش خصوصی و انجام دو یا سه کار با شیفت های متعدد روزگار بگذرانند. طبیعی است که افزایش تعرفه ها به فشار اقتصادی به بیماران می انجامد. سوالی که پیش می آید این است چاره چیست؟

طبیعی است که امروز نظام پزشکی در بسیاری از کشورهای اروپایی و غربی، درس های فراوانی دارد و همین می تواند کلید راه حل تغییر وضعیت نظام پزشکی برای همه مردم در این هم باشد. در غالب این کشورها درمان دولتی است و همه ی شهروندان از پزشکی و بهداشت رایگان استفاده می کنند و عموما درمان و دارو هیچ هزینه ای برای بیماران ندارد. یا اینکه شهروندان تحت پوشش بیمه های فراگیر دولتی اند و می توانند از بیمه ی خود هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی استفاده کنند.

طبیعی است که پزشکان و پرستاران از حرفه ی خود زمانی احساس رضایت می کنند که در عین تمام مشکلات و سختی ها و بی خوابی ها، زندگی مادیشان تأمین باشد و حقوق و مزایایشان هم سطح با تورم تطبیق پیدا کند. اتحادیه های پزشکان و پرستاران هر ساله پیگیر این امر اند. چاره کار در ایران هم همین است. بهداشت و درمان باید عمومی و رایگان شود. هیچ انسانی نباید بخاطر وضعیت مالی مورد تبعیض درمانی و بهداشتی قرار بگیرد و جانش در معرض خطر قرار بگیرد. جامعه مسئول است شهروندان را در مقابل بیماری ها و نیازمندی های درمانی و پزشکی محافظت کند. مخارج درمانی و بار مالی هزینه ها به شکل بیمه ی فراگیر یا بهداشت و درمان دولتی و بدون هزینه بر عهده دولت است.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *