پیروز میدان، ماه رمضان یا عید نوروز؟ - کیوان جاوید

پیروز میدان، ماه رمضان یا عید نوروز؟ – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۶۶۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

همزمانی عید نوروز با ماه رمضان و خط و نشان یک فرمانده سپاه برای شهرداری‌ها: “اگر نمی‌توانند به سپاه اطلاع دهند. چرا که سپاه مازندران می‌تواند برنامه‌های فرهنگی را در سواحل استان اجرا کند.”

عید نوروز زندگی است؛ طراوت است و شادی؛ فصل روییدن و به گُل نشستن طبیعت. در ایران و جوامع  دیگر هزاران سال است بهار جشن گرفته می‌شود و بشر از بهار دلنشین و زیبا لذت می‌برد. ایام نوروز در ایران هم حقیقتا شادی‌بخش بوده و در دل و جان مردم ایران ریشه دوانده است.

قرار است ماه رمضان در برابر ایام نوروز قرار بگیرد. رمضان، ماه عقب‌مانده اسلامی؛ ماه پُرخوری سحری و گرسنگی و تشنگی در طول روز. ماه تسلیم مذهبی در برابر خدای موهوم؛ ماه زجر و  ریا و خودفریبی؛ ماه فریب دیگران و ظاهرسازی. ماه رمضان، ماه حکومت اسلامی، ماه شلاق زدن و جریمه کردن و کنترل مردم تا در خیابان و محل کار و اماکن عمومی نخورند و نیاشامند. رمضان ماه تنفر مردم از یکی دیگر از عقب ماندگی‌های اسلامی؛ ماه حکومتیان دزد و دروغگو که از فرط خوردن و بریز و بپاش دارند منفجر می‌شوند.

امسال قرار است این دو پدیده در برابر هم قرار بگیرند. طبیعت زیبای بهاری در مقابل ماه مزاحم و تهوع‌آور اسلامی. اگر جامعه آزاد بود تا تصمیم بگیرد و انتخاب کند، طبعا نتیجه بی‌هیچ شکی از قبل معلوم بود. ماه رمضان شاید در بخش کوچکی از جمعیت ۸۶ میلیونی مردم ایران در انزوا برگزار  می‌شد و کسی هم نمی‌فهمید چه وقت آمده و چه وقت رفته است. اما این ماهِ حکومت اسلامی است. قرار است با این ماه مردم شادی نکنند و جشن نگیرند و همان کنسرت‌های دست و پا شکسته هم لغو شود؛ قرار است رژیم آخرین زورش را بزند تا به مردم القا کند که هنوز قدرت دارد و سپاه می‌تواند ماه رمضان را بر زندگی مردم، آن هم در ایام نوروز حاکم کند.

زهی خیال باطل. در این نبرد تن به تن، این بهار و عید نوروز است که پشت کریه ماه رمضان را به زمین می‌کوبد. از هم اکنون دو جشن خواهیم داشت. سال نو و شکست حکومت اسلامی با ماه رمضان کذایی‌اش. با دور شدن بی وقفه و فراگیر مردم از سنت های اسلامی و ارتجاعی، ماه رمضان صرفا به یک روز حکومتی تبدیل می شود.

 

سردبیر این شماره: کیوان جاوید

سایت ژورنال را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. در انتشار یادداشتهای ژورنال بکوشید journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *