کرونا: فقرا میمیرند و ثروتمندان ثروتمندتر میشوند – کاظم نیکخواه

مندرج در ژورنال شماره ۱۰ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

آکس فام موسسه خیریه جهانی در گزارشی بسیار تکان دهنده تحت عنوان “نابرابری میکشد” که این هفته منتشر کرد، هشدار داده است که در شرایط کرونا فقرا میمیرند و ثروتمندان ثروتمندتر میشوند. آکس فام میگوید روزانه ۲۱۳۰۰ نفر از کرونا میمیرند اما به دلیل انحصار تولید واکسن توسط موسسات دارویی این مردم دسترسی به واکسن ندارند. “میلیون‌ها نفر از مردم اگر از واکسن استفاده می‌کردند امروز زنده بودند – اما شانس زنده بودن از آنها گرفته شد بخاطر اینکه شرکت‌های بزرگ داروسازی کنترل انحصاری این فناوری‌ها را در دست خود گرفته اند”.

گزارش میگوید اکنون ۲۵۲ سرمایه دار جهان، از همه زن و مرد و کودک آفریقا و آمریکای لاتین و منطقه کارائیب بیشتر ثروت دارند. گزارش اضافه میکند که ۱۰ نفر از ثروتمندان جهان بیش از  سه میلیارد نفر از مردم جهان ثروت در اختیار دارند. آکس فام به حکومت هایی مثل جمهوری اسلامی اشاره نمیکند که رسما از کرونا برای کشتن مخالفین استفاده میکند و مرزها را برای ورود واکسن کرونا می بندد و زندگی مردم را به دست “برادران قاچاقچی” یعنی پاسداران سپرده است.

آکس فام راه حل را در بستن مالیات بر این ثروتمندان و استفاده از این مالیات برای فقرا میداند. آنچه آکس فام نمیگوید یا نمیداند اینست که جهان در چنگال سیستم بردگی سرمایه گرفتار شده است و راه خلاصی از عمیتقتر شدن شکاف میان فقیر و غنی تنها و تنها پایان دادن به بردگی سرمایه و قرار دادن مناسبات اجتماعی بر پایه نیازهای انسانی است.

سردبیر این شماره نشریه ژورنال: کیوان جاوید

* نقل قول از ژورنال با ذکر منبع آزاد است: نشریه روزانه ژورنال journalfarsi.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *